OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Fiat Idea (2004–2012)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Dobrý vnitřní prostor , Variabilní interiér , Pohodlná sedadla, Kvalitní zpracování , Jisté jízdní vlastnosti

O vozidle

Fiat Idea je italským příspěvkem do kategorie malých MPV. I přes nesporné kvality tohoto vozu se s ním v našich končinách nesetkáme příliš často, české zákazníky Idea zdaleka nezaujala tak jako třeba konkurenční Opel Meriva, Škoda Roomster nebo Renault Modus. Přitom má Idea své nesporné kvality. Důvod k jejímu relativnímu neúspěchu na českém trhu je dán spíše designem, který mnoho zákazníků neoslovil. V nabídce Fiatu působila Idea možná až příliš fádně a automobilka v Česku v reklamních kampaních prosazovala především jiné vozy, takže tento trochu zapadl. I proto však může být Idea dobrým tipem na kvalitní ojeté malé MPV. Výběr je menší než u soupeřů, na druhou stranu, tento malý Fiat překvapivě netrpí zásadními neduhy a bude příjemným a spolehlivým společníkem.
 
Podobně jako u konkurenčních malých MPV hraje největší důležitost variabilní prostor. V interiéru je až překvapivé množství místa, dané samozřejmě vyšší pozicí sezení a celkově vyšší stavbou karoserie. Zadní sedadla jsou posuvná a různě sklopná, takže lze získat přepravní prostor přesně podle aktuálních potřeb. Například posunutím zadních sedadel vzad vznikne opravdu královský prostor pro kolena cestujících. Naopak posunutím sedadel vpřed lze získat místo navíc v zavazadlovém prostoru. Jeho základní objem je 320 litrů, ale maximem je dokonce 420 litrů. Úplným sklopením sedadel vznikne nákladový prostor o objemu 1420 litrů. Limitující je tu jen užitečná hmotnost zhruba 420 kilogramů dle provedení vozu. U zadních sedadel lze také opěradla aretovat v několika úrovních náklonu, což nebývá příliš obvyklá možnost.
 
Idea zaslouží pochvalu také za jisté a dobře čitelné jízdní vlastnosti a celkově snadnou ovladatelnost. Dobrá je i směrová stabilita a i v zatáčkách se vůz chová sebejistě a velmi dobře drží zvolenou stopu. Přitom komfort odpružení je také na velmi dobré úrovni a k pohodlnému cestování krom něj a sedadel přispívá i dobré odhlučnění vozu.
 

Pod kapotou malého MPV se objevila celkem čtveřice agregátů. Ovšem nejmenší motor z nabídky, benzinový čtyřválec 1,2 Fire s výkonem 59 kW, se u nás neprodával. Možná i absence základního motoru byla důvodem menšího úspěchu modelu. Přitom motor je pro malé MPV důstojným základem. Setkat se tak můžete především se čtrnáctistovkou o výkonu 70 kW nebo s turbodieselem 1,3 Multijet s 51 kW. Na některých trzích byla dostupná i verze se 66 kW, u nás se však opět neprodávala. Naftovou špičkou tu tak bylo provedení 1,9 Multijet s výkonem 74 kW.

Výbava

Z hlediska výbavy asi Fiat Idea ničím nepřekvapí, v malém MPV se neobjevují žádné překvapivé komfortní prvky a v základních výbavách chybí například klimatizace i některé další záležitosti. Nicméně sehnat slušně vybavený vůz také jde. 

Design

Design Fiatu Idea je na první pohled možná až příliš obyčejný, přesto však lze u malého MPV najít několik zajímavých detailů, které zaujmou. Auto ovšem vypadá, jako by téměř nemělo kapotu, což nemusí všem potenciálním zájemcům vyhovovat. Interiér působí příjemněji, každému se však nemusí líbit centrálně umístěný přístrojový štít. 

Spotřeba

Fiat Idea má vyváženou paletu motorů, které se mohou pochlubit příznivou spotřebou paliva. Nejspořivější je samozřejmě malý turbodiesel 1,3 Multijet, který uspokojí klidnější řidiče a odvděčí se jim dlouhodobou spotřebou i pod pět litrů na 100 kilometrů. Ani ostatní motory na tom ovšem nejsou z hlediska spotřeby vůbec špatně. 

Jízdní vlastnosti

Idea zaslouží pochvalu také za jisté a dobře čitelné jízdní vlastnosti a celkově snadnou ovladatelnost. Dobrá je i směrová stabilita a i v zatáčkách se vůz chová sebejistě a velmi dobře drží zvolenou stopu.  

Bezpečnost

V nárazových testech Euro NCAP získal Fiat Idea v roce 2006 čtyřhvězdičkové hodnocení, čímž trochu zaostává za některými konkurenty. Bezpečnostní výbava čítá čelní airbagy pro řidiče a spolujezdce a také boční hlavové airbagy. 

Praktičnost

Zadní sedadla jsou posuvná a různě sklopná, takže lze získat přepravní prostor přesně podle aktuálních potřeb. Například posunutím zadních sedadel vzad vznikne opravdu královský prostor pro kolena cestujících. Naopak posunutím sedadel vpřed lze získat místo navíc v zavazadlovém prostoru. Jeho základní objem je 320 litrů, ale maximem je dokonce 420 litrů. Úplným sklopením sedadel vznikne nákladový prostor o objemu 1420 litrů. Limitující je tu jen užitečná hmotnost zhruba 420 kilogramů dle provedení vozu. U zadních sedadel lze také opěradla aretovat v několika úrovních náklonu, což nebývá příliš obvyklá možnost. 

Komfort

Idea se může pochlubit i velmi dobrý jízdním komfortem. Ten začíná u vhodně naladěného podvozku, pokračuje přes dobré odhlučnění vozu a končí u pohodlných sedadel, vzadu s opravdu širokou možností nastavení a aretace. 

Provozní náklady

Fiat Idea patří k malým MPV s opravdu příznivými provozními náklady. Je to dáno nejen nízkou spotřebou paliva, ale také celkově menšími servisními nároky. Idea je překvapivě vcelku spolehlivá, díly jsou relativně levné a totéž platí pro servisní úkony jako takové. 



Nenechte si ujít 4.12. od 14 do 15 hodin Mikulášskou fotbalovou auto-gramiádu s hráči první ligy v Praze a Brně.

×
Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací