OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Fiat Brava (1995–2001)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Nízké ceny, Solidní vnitřní prostor , Elegantní design

O vozidle

Dvojice modelů Fiat Bravo a Brava nahradila v roce 1995 oblíbený model Tipo. Zatímco Bravo bylo dynamičtějším třídveřový modelem se specifickými tvary zádě, Brava se ujala role praktičtějšího pětidveřového rodinného hatchbacku. Pětidveřové provedení dostalo trochu umírněnější design, který působí elegantně a vyváženě i dnes. Věk se projevuje především v interiéru, jehož provedení odpovídá době, ovšem patří k těm nápaditějším, a dodnes tak esteticky vcelku zajímavým. Na druhou stranu použité materiály a celkové zpracování už dnes rozhodně nadšení nevzbudí. Celkově patří model Brava mezi podprůměrně spolehlivé automobily, a tak se s ním Fiatu stále nedařilo napravit trochu pošramocenou pověst. Uvnitř vozu se bude posádka cítit docela komfortně – sedadla jsou pohodlná a dostatečně rozměrná, místo pro posádku tu určitě nechybí. Příjemně překvapí zavazadlový prostor, který má i na dnešní dobu velmi solidní objem 380 litrů a navíc vcelku pravidelný a dobře využitelný tvar. Sedadla lze samozřejmě sklápět, takže přepravní kapacita poté vzroste na 1165 litrů. Na svou dobu se může Brava chlubit také velmi slušnou výbavou, ovšem například v oblasti bezpečnosti neexceloval vůz ani v době svého uvedení na trh, natož tedy dnes.
 
Z hlediska jízdních vlastností na tom není Brava špatně, auto dobře vede stopu a i přes trochu výraznější náklony v zatáčkách zůstává dobře čitelné a ovladatelné. Jenže pochvalu si rozhodně nezaslouží nepřesné řazení a také přeposilované řízení – alespoň u modelů do roku 1998, pak se vyladění posilovače výrazně vylepšilo a řidič už má alespoň tušení, co se s předními koly děje. Slabší jsou také brzdy.
 

Paleta motorů pod kapotou odpovídá době. Základem se stala slabší čtrnáctistovka s výkonem 59 kW, která docela stačí. Ovšem mnohem zajímavější je modernější motor s překvapivě malý objemem 1,2 litru s výkonem 60 kW. Ne, že by to byl kdovíjaký sprinter, ale klidným řidičům může překvapivě stačit, je příjemně pružný a spotřebu drží v rozumných mezích. Šestnáctistovka byla nejprve dostupná s výkonem 68 kW, šestnáctiventilové provedení později posílilo na podstatně lepších 76 kW. Tento motor je také oblíbený, a to pro svou slušnou dynamiku a dobrou životnost. Zároveň i spotřeba zůstává rozumná. Silnější osmnáctistovka s výkonem 83 kW a pětiválcový dvoulitr se 108 kW jsou už na palivo náročnější. Vznětové motory tu zastupuje letargický a slabý nepřeplňovaný agregát 1,9 s výkonem 48 kW, jeho přeplňovaná verze TD s 55 nebo 74 kW a také podstatně modernější provedení 1,9 JTD s výkonem 77 kW. To je z hlediska spolehlivosti provozu ze vznětových provedení nejlepší volbou. 

Výbava

Na svou dobu se Brava nabízela se vcelku dobrou základní výbavou, dnes už ovšem vůz ničím nepřekvapí. Klimatizace je standardem u vybavenějších modelů s lepšími motory, v základu často chybí, naopak centrální zamykání, elektrická okna a zrcátka mají snad všechny modely. 

Design

Fiat Brava se může dodnes pochlubit velmi elegantním a líbivým designem. Auto má vyvážené proporce a i interiér vypadá vcelku originálně, byť se na něm jeho věk samozřejmě projevuje. Ovšem to především z hlediska zpracování a použitých materiálů. 

Spotřeba

Brava patří ještě k vozům, u kterých se na spotřebu nehledělo tak úzkostlivě, ovšem dovede nabídnout úsporné motory. Diesely samozřejmě palivo šetří, ovšem jsou vzácnější, ze zážehových agregátů jsou vhodné základní dvanáctistovky nebo výborná a živá šestnáctistovka, která přitom rovněž netrpí příliš vysokou spotřebou. 

Jízdní vlastnosti

Jízdní vlastnosti modelu Brava jsou dodnes stále solidní, auto má dobrý technický základ s dobrým vedením stopy a slušnou ovladatelností. U modelů do roku 1998 ovšem řidič příliš neví, co se děje s předními koly, důvodem je hodně přeposilovaný posilovač řízení. 

Bezpečnost

V oblasti aktivní a pasivní bezpečnosti patří Fiat Brava tak trochu k propadákům. Už v době svého vzniku získal model v nárazových testech Euro NCAP pouhé dvě hvězdičky, což už tehdy znamenalo silně podprůměrný výsledek. Strukturální stabilita vozu ani poměrně základní výbava jen s jedním airbagem ve standardu dnešním nárokům určitě nevyhoví. 

Praktičnost

Fiat Brava se může pochlubit prostornou karoserií s rozměrnými sedadly. Cestující tu nebudou strádat nedostatkem místa a vcelku dost je ho i pro zavazadla. Brava je totiž větší než třídveřové Bravo, a tak se do kufru vejde solidních 380 litrů nákladu. 

Komfort

Brava nabízí posádce solidní jízdní komfort, daný dobrým naladěním podvozku i celkově dobrým komfortem v interiéru. Zážehové motory jsou velmi kultivované. V interiéru ovšem nepotěší tvrdé a na pohled levné plasty, které mohou být u ojetých vozů výrazně poničeny. 

Provozní náklady

Fiat Brava nepatří ke zrovna spolehlivým vozům, ovšem vzhledem k jeho věku už původní nespolehlivost nehraje takovou roli. Dnes je důležité, že jsou náhradní díly opravdu levné a samotné opravy nenáročné, takže provozní náklady se budou držet v příznivých mezích. 

Fiat Brava



Nenechte si ujít 4.12. od 14 do 15 hodin Mikulášskou fotbalovou auto-gramiádu s hráči první ligy v Praze a Brně.

×
Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací