OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Fiat 500 (2007–současnost)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Atraktivní design , Stylový interiér, Vynikající image, Úsporné motory, Prověřená a spolehlivá technika

O vozidle

V roce 2007 se Fiat přidal k současnému trendu stylových malých aut s prémiovější cenovkou. Za tímto účelem oživil svůj legendární model 500 původem z padesátých let. Tedy, oživil jeho design, italští mistři ušili novodobé Pětistovce opravdu perfektní retro kabát. Pětistovku můžeme zcela bez uzardění považovat za jednu z nejlepších ukázek retro designu. Roztomilé a krásné auto přitom neláká svým vzhledem jenom ženy, do města je to skutečně univerzální stylovka, za kterou se nemusejí stydět ani muži – tedy ti, jejichž vlastní ego nepřerůstá velikost mastodontích SUV. Krásná kulatá karoserie může být navíc vybavena celou řadou stylových doplňků, polepů a dalších způsobů přizpůsobení vlastnímu vkusu. V podstatě žádná Pětistovka nemusí být stejná jako druhá, ale samozřejmě o základní modely bez výraznějších továrních „šperků“ není nouze. A ani tyto vozy nevypadají špatně. Pětistovka je například jedno z mála aut, kterému opravdu sluší i obyčejné plechové disky. Fiat 500 také existuje v celé řadě různých speciálních edic se svébytným designem a k dispozici je i verze 500c se stahovací střechou. Srdce esteticky citlivých motoristů zaplesá i po nástupu do interiéru. Přístrojová deska je tu vyvedena v barvě karoserie, škoda, že namísto plechu je z plastu. Tvary jsou opět retro, po nástupu do Pětistovky se řidiči na tváři okamžitě objeví milý úsměv. A ten zůstává po většinu jízdy. Fiat 500 patří k autům, která doslova vyvolávají dobrou náladu, a to jak v posádce, tak v okolí. K malému Fiátku bývají okolní řidiči ohleduplnější a i vám se za volantem nebude chtít tropit hlouposti a nepříjemnosti.
 
Co se prostoru týče, není na tom Pětistovka kdovíjak dobře. Dvojice cestujících na zadních sedadlech má málo místa nad hlavou, v zavazadlovém prostoru je místa také spíše jen symbolicky. Vpředu je situace lepší, ovšem pozor. Sedí se tu docela vysoko, může za to použitá platforma z Fiatu Panda. Vysoký posaz může být pro někoho nepřirozený, hlavně však ubírá místo nad hlavou pro dlouhány. Dejte si obzvlášť pozor na verze s prosklenou střechou – její konstrukce ubírá uvnitř cenné centimetry u stropu a potíže tu mohou mít i osoby s výškou lehce přes 180 centimetrů. Co se jízdy týče, od malého Fiátku musíme především očekávat nervozitu na příčných nerovnostech, jinak je však podvozek komfortní a dostatečně jistý zároveň. Zábavu za volantem však příliš nečekejte, může za to nekomunikativní a přeposilované řízení, u kterého je parkovací funkce City prakticky zbytečností. Podvozek z Fiatu Panda však jinak velmi příjemně překvapí, ovladatelnost auta je skvělá.
 
Co se pohonných jednotek týče, Fiat opět vsadil na prověřenou techniku. Základem je léty k dokonalosti dovedený čtyřválec 1,2 Fire s výkonem 51 kW. Ačkoli podobný výkon umí modernější konkurence i z menších tříválcových motorů, čtyřválec Fiat vyniká kultivovaností, pružností a celkově velmi příjemným projevem. Navíc dovede být až překvapivě úsporný. Vzhledem k převážně městskému charakteru se tak silnější benzinová čtrnáctistovka s výkonem 74 kW zdá být prakticky zbytečná. Obzvlášť, když ani při dálničních rychlostech s Fiátkem necvičí nijak výrazně více než základní motor. Podobně ani relativně drahý turbodiesel 1,3 Multijet s výkonem 55 kW nepřináší mnoho navíc. I když jeho spotřeba se v extrémních případech dovede dostat opravdu hodně nízko – i hluboko pod udávaný průměr 4,2 litru na 100 kilometrů. V roce 2011 se pak pod kapotou objevil revoluční dvouválcový motor 0,9 TwinAir. Ten má specifický jízdní projev a pro úspornou jízdu vyžaduje trochu nezvyklé zacházení stylu „všechno, nebo  nic“. Jízda takříkajíc na půl plynu s ním moc úsporná není. Pedál je buď nutné jen lechtat, nebo naopak při potřebě zrychlit přišlápnout pořádně, pak se totiž motor pohybuje v oblastech nejlepší účinnosti. Výkon je 63 kW. Turbodiesel Multijet také posílil na 70 kW a stal se v poslední době vlastně vrcholovou motorizací. Tedy, pokud nepočítáme sportovní verze Abarth. Ty dostaly přeplňovaný motor 1,4 o výkonu 99 kW. Ještě více výkonu přináší tovární kit Esseesse, který lze na auto dodělat i dodatečně, nejpozději však do jednoho roku či do ujetí 20 000 km od první registrace vozu. Výkon pak vzroste na 120 kW.  

Výbava

Malá auta nemají příliš bohatou výbavu a ani Pětistovka v základu není kdovíjak bohatě vybavená, avšak sehnat auto s rozumnou výbavou není příliš složité. Klimatizace i různé stylové doplňky jsou relativně běžnými prvky. 

Design

Pětistovku můžeme zcela bez uzardění považovat za jednu z nejlepších ukázek retro designu. Krásná kulatá karoserie může být navíc vybavena celou řadou stylových doplňků, polepů a dalších způsobů přizpůsobení vlastnímu vkusu. V podstatě žádná Pětistovka nemusí být stejná jako druhá, ale samozřejmě o základní modely bez výraznějších továrních „šperků“ není nouze. A ani tyto vozy nevypadají špatně. Pětistovka je například jedno z mála aut, kterému opravdu sluší i obyčejné plechové disky. Srdce esteticky citlivých motoristů zaplesá i po nástupu do interiéru. Přístrojová deska je tu vyvedena v barvě karoserie, škoda, že namísto plechu je z plastu.  

Spotřeba

Novodobá Pětistovka používá prověřenou techniku a úsporné motory. Překvapivě úsporně se dá jezdit se základním motorem 1,2 FIRE, který bude většině řidičů bohatě dostačovat. Extrémně nízké spotřeby lze dosahovat s turbodieselem 1,3 Multijet. A i moderní motor 0,9 TwinAir může být úsporný, pokud víte, jak s ním zacházet. V opačném případě je spotřeba spíš mírně nad průměrem.  

Jízdní vlastnosti

Podvozek Fiatu 500 pochází z předchozí generace modelu Panda. V podání Pětistovky je překvapivě jistý a dodává autu výbornou ovladatelnost. Negativem je ovšem přeposilované a absolutně nekomunikativní řízení, takže sportovní zážitky za volantem nečekejte. 

Bezpečnost

Malá auta samozřejmě nemohou dosahovat úrovně bezpečnosti velkých, avšak Fiat 500 patří ve své třídě ke špičce. Tuhá karoserie a dobrá bezpečnostní výbava znamenají, že si Pětistovka z nárazových testů Euro NCAP odvezla v roce 2007 plné pětihvězdičkové hodnocení. 

Praktičnost

Jestli něčím Fiat 500 není, tak praktickým vozem. Cestující vpředu si na nedostatek místa stěžovat nebudou, tedy pokud auto nebude mít skleněnou střechu a posádka výšku něco přes 180 centimetrů. Vzadu je málo místa na hlavu a zavazadlový prostor s objemem 185 litrů je spíše symbolický a i na větší víkendový nákup je nutné složit zadní sedadla. Pak Fiat 500 pojme asi 610 litrů nákladu. 

Komfort

Jízdní komfort Fiatu 500 je omezen především jeho velikostí – příčné nerovnosti prostě podvozek odfiltrovat nedovede. Jinak je ovšem Pětistovka docela pohodlná, motory jsou kultivované a dobře odhlučněné, tedy až na dvouválec se svérázným zvukovým projevem. Někomu také nemusí vyhovovat vyšší pozice sezení na předních sedadlech. 

Provozní náklady

Pětistovka je sice dražší než běžná malá auta, ovšem její technika je zcela běžná, velkosériová a servis Fiatů není finančně náročná záležitost. Proto i v kombinaci s nízkou spotřebou paliva motorů budou provozní náklady Pětistovky příjemně nízké. 

Fiat 500



Nenechte si ujít 4.12. od 14 do 15 hodin Mikulášskou fotbalovou auto-gramiádu s hráči první ligy v Praze a Brně.

×
Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací