OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Citroën Xantia (1993–2001)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Skvělý komfort odpružení , Velký vnitřní prostor , Pohodlná sedadla, Stále zajímavý design

O vozidle

Citroën Xantia nahradil v roce 1993 ve střední třídě předchozí model BX. Podobně jako on i Xantia dostala pro automobilku tak speciální hydropneumatické pérování. To zajišťuje naprosto špičkový komfort odpružení a filtrace nerovností vozovky. Mnozí motoristé se obávají jeho náročné údržby, ve skutečnosti je však většinou toto netradiční řešení podvozku spolehlivé a docela trvanlivé. Jen je dobré u něj opravdu dodržovat předepsané servisní intervaly. Po 60 000 kilometrech (u vozů od roku 1998 po 120 000) je nutné vyměnit náplň hydraulického okruhu. Pružicí jednotky pak rovněž vydrží až 120 000 kilometrů a jejich výměna není příliš drahá. Přesto je při koupi Xantie dobré zkontrolovat stav podvozku a vyzkoušet, zda vůz drží rovně ve všech polohách, které nabízí manuální ovládání světlé výšky na středovém tunelu. Právě možnost měnit světlou výšku je jednou z dalších výhod hydropneumatického odpružení. V nejvyšší poloze dovolí jet Xantia jen nízkou rychlostí a úroveň tlumení se výrazně zhorší, ovšem auto tak bez úhon zvládne například průjezd polní cestou.
 
Ke kladům Xantie můžeme připočíst také velmi prostorný interiér, v provedení combi označovaném Break pak také i velkorysý prostor pro zavazadla. Výbava z dnešního pohledu ničím nezaujme, zato sedadla jsou velmi pohodlná. Mizerně je na tom ovšem Xantia z hlediska bezpečnosti, konstrukce vozu není při havárii příliš stabilní. K výbornému komfortu odpružení ovšem Xantia přidává i překvapivě slušné jízdní vlastnosti, byť řízení je nekomunikativní.
 
Paleta motorů u Xantie je hodně široká. Základem je benzinová šestnáctistovka s výkonem 66 kW, zajímavější volbou jsou ovšem osmnáctistovky s výkonem 74 nebo 81 kW. Ta je vcelku solidní volbou s rozumnou spotřebou. Dvoulitr s osmi ventily má výkon 89 kW, jeho přeplňovaná verze má 108 kW. Modernější šestnáctiventilové provedení má výkon 97 nebo 112 kW. Vzácnou a na přísun paliva náročnou verzí je třílitrový vidlicový šestiválec s výkonem 140 kW. Xantia má i bohatou nabídku vznětových motorů. Starší agregáty se vyznačují vysokou trvanlivostí, ovšem méně kultivovaným a hlučným chodem. Základní atmosférický agregát 1,9 D má výkon 50 kW, což je na relativně velkou Xantii málo. Motor 1,9 TD už má solidních 66 kW. Nejsilnějším původním motorem je 2,1 TD s výkonem 80 kW, který si s autem hravě poradí. Auta po modernizaci, ke které došlo v roce 1998, dostala modernější agregáty HDI. V obou případech jde o dvoulitr, slabší provedení má 66 kW, silnější 80 kW. Slabší z obou motorů je spolehlivější volbou. 

Výbava

Výbava Xantie už dnes ničím nepřekvapí. Je většinou dost základní a nepamatovalo se v ní mnoho na bezpečnostní prvky. Z těch komfortních tu najdeme obvyklou sestavu elektrických prvků a klimatizace, různými drobnostmi se pak mohou vozy různých ročníků a provedení lišit. 

Design

Citroën Xantia je dodnes překvapivě líbivý a nápaditý automobil, který těží z umírněnější verze originálního designu až příliš radikálního většího modelu XM. Špatně nevypadá ani liftback ani větší combi Break. 

Spotřeba

Modernější vozy mají samozřejmě nižší spotřebu paliva, ovšem i u Xantie lze mít vozy s příznivou spotřebou. Jde především o trvanlivé turbodiesely. Mezi zážehovými agregáty je nejlepší volbou osmnáctistovka. 

Jízdní vlastnosti

I když je parádní disciplínou Xantie především komfortní odpružení, ani jízdní vlastnosti nejsou k zahození. Řízení i komfortní podvozek sice trochu maskují chování auta v zatáčkách, ale stabilita je na velmi dobré úrovni. 

Bezpečnost

Naopak bezpečnost patří ke slabým stránkám Xantie. Karoserie je při střetu dost nestabilní, v nárazových testech Euro NCAP se to projevilo tím, že Xantia si v roce 1997 připsala pouhé dvě hvězdičky, z nichž jedna byla dodatečně škrtnuta. Standardem tehdy byl jen airbag řidiče. 

Praktičnost

Citroën Xantia se může pochlubit velmi prostorným interiérem, cestující vpředu i vzadu mají dostatek místa a sedí v pohodlných sedadlech. Zavazadlový prostor liftbacku pojme slušných 480 litrů nákladu, combi pak dokonce 512 litrů. 

Komfort

Jízdní komfort je parádní disciplínou Xantie. Hydropneumatické odpružení doslova žehlí jakékoli nerovnosti vozovek a vůz se po silnici nese lehce a ladně bez ohledu na kvalitu povrchu. Velkorysá jsou také sedadla. 

Provozní náklady

Mnozí zájemci o Xantii mají obavy z přílišné náročnosti hydropneumatického odpružení na servis. To jsou ovšem obavy zbytečné, systém je v Xantii spolehlivý, a pokud není zanedbávána pravidelná údržba, nevyžaduje větší investice. Vzhledem k věku a často vysokým nájezdům je ovšem nutné počítat s celkově většími výdaji na opravy auta. 



Dne 28. 9. budou všechny naše pobočky otevřeny jako kterýkoliv jiný den. 

×
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací