OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Citroën C5 (2001–2008)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Vynikající jízdní komfort, Velký vnitřní prostor, Příznivé ceny, Velký zavazadelník kombi, Pohodlná sedadla

O vozidle

Citroën C5 nahradil v roce 2001 dosluhující model Xantia. Podobně jako on a vlastně celá řada předchozích Citroënů střední třídy láká tento vůz na hydropneumatické odpružení, které přináší nebývalý jízdní komfort. Tím je tento Citroën opravdu vyhlášený, přidává k tomu navíc i nadprůměrnou prostornost. C5 lze totiž jednoduše charakterizovat jako opravdu pohodlný kočár, ideální na dlouhé cesty. Vůz má i velmi pohodlná sedadla, která ovšem nemají příliš výrazné boční vedení. To jen podtrhuje celkově velmi komfortní zaměření auta, které vlastně nedává jakýkoli prostor pro sportování. Verze combi s názvem Break má navíc i opravdu velký zavazadlový prostor, jeho objem 563 litrů je opravdu nadprůměrný. To sedan je na tom trochu hůře, jeho 455 litrů není příliš mnoho. Přepravní schopnosti combi vylepšuje právě hydropneumatický podvozek, který umožňuje snížit nakládací hranu pomocí tlačítka u pátých dveří a také udržuje konstantní světlou výšku zadní nápravy i při vysokém zatížení.

Široká je paleta nabízených motorů, ovšem těch ideálních je v podstatě jen několik. Vzhledem k velikosti vozu, jeho hmotnosti i celkovému zaměření jsou totiž jasně nejlepší volbou vznětové jednotky HDI. Klasikou jsou dvoulitrová provedení s výkony 66 a 80 kW, to slabší se ovšem pro C5 příliš nehodí, dynamika je pak opravdu velmi nevýrazná. Ideální volbou je jednotka 2.2 HDI s výkonem 98 kW, která má na velký vůz dostatek síly. V prodeji bylo i provedení s dvojitým přeplňováním a výkonem 125 kW, to je ovšem vcelku vzácné. Naopak na opačném konci nabídky se v pozdějších ročnících (vůz prošel faceliftem v roce 2004) objevil motor 1.6 HDI s výkonem 80 kW, který dovede být velmi úsporný. Benzínové motory jsou méně oblíbené a navíc mívají vyšší spotřebu. Osmnáctistovka s 85 a později 92 kW je navíc opět vcelku letargická. Dvoulitr, který byl k dispozici s výkony 100 a později i 103 kW (103 kW má i modernější přímovstřiková verze), je vhodnější, ale už se u něj projevují zvýšené nároky na palivo. Šestiválec 3,0 litru s výkonem 152 kW je vysoce komfortní a skvěle ladí s charakterem vozu, spotřeba je ovšem vysoká.

Výbava

Velký Citroën C5 první generace plnil v době svého aktivního života zároveň roli vlajkové lodi značky, model XM se přestal vyrábět už rok před jeho uvedením a velký C6 přišel až v roce 2005, tedy po faceliftu C5. To znamená, že i ve výbavě se Citroën snažil předvést to nejlepší, co mohl, a C5 tak celkově patří k dobře vybaveným vozům.

Design

Citroën C5 první generace byl především před faceliftem vzhledově dost konzervativní vůz. Po modernizaci, ke které došlo v roce 2004, se přece jenom vzhled stal atraktivnějším. Celkově design podtrhuje klidný charakter auta, oproti soupeřům už se na něm ovšem trochu projevuje věk. Ten je vidět i v interiéru.

Spotřeba

Vznětové pohonné jednotky mají většinou pro pohon C5 dostatek síly a přitom se vyznačují příznivou spotřebou paliva. Na rekordy to ovšem není, přece jenom velké rozměry a hmotnost vozu se projeví. Proto nejsou z hlediska spotřeby rozumnější volbou benzinové motory.

Jízdní vlastnosti

Citroën C5 řidiče doslova dokonale izoluje od vozovky, auto se obrazně a vlastně i prakticky vznáší na vzduchovém polštáři. To ovšem v důsledku neprospívá čitelnosti jízdních vlastností. A byť je podvozek solidně dimenzován, řidič nemá o dění pod vozem příliš jasno. Může za to i velmi odtažité a přeposilované řízení a také méně přesné řazení.

Bezpečnost

Nárazovými testy Euro NCAP prošel Citroën C5 hned dvakrát. V prvním testu získal vůz v roce 2001 hodnocení čtyř hvězdiček, faceliftovaná verze v roce 2004 skóre vylepšila na maximum pět hvězd. C5 mívá dobrou bezpečnostní výbavu a příznivým faktorem je i jeho robustní konstrukce. Na druhou stranu modernější vozy jsou na tom v oblasti bezpečnosti lépe.

Praktičnost

Citroën C5 mezi vozy střední třídy exceluje v praktičnosti. Mohutná karoserie poskytuje posádce dostatek místa opravdu ve všech směrech a zavazadlový prostor combi s objemem 563 litrů vyhoví téměř jakýmkoli nárokům. Praktické využití zvyšuje i vzduchový podvozek, který umí díky možnosti snížit světlou výšku ulehčit nakládání těžkých předmětů.

Komfort

Jestli bychom měli ve střední třídě určit etalon komfortu, jistě by se jím stal právě Citroën C5. Jeho vzduchové pérování dokonale vyžehlí i ty nejrozbitější české cesty. K tomu se přidávají dostatek místa, solidní výbava i velmi pohodlná sedadla. Dojem tak může kazit jen průměrné zpracování interiéru.

Provozní náklady

Ačkoli jsou turbodiesely pod kapotou C5 vcelku úsporné, najdeme v dané kategorii i spořivější auta. C5 je navíc vůz jen s průměrnou nebo horší spolehlivostí, a ačkoli nemusí být jednotlivé investice příliš vysoké, různých vad se vyskytuje více. Zamotat hlavu dovede především elektrický systém vozu.

Názor odborníka

Tím hlavním argumentem pro koupi Citroënu C5 je vedle výhodné pořizovací ceny především nepřekonatelný komfort jízdy, který ve střední třídě nemá obdoby.

Model C5 byl vyroben pro klidné překonávání dlouhých vzdáleností při zachování maximálního pohodlí v interiéru. Měkká sedadla, dostatek prostoru ve všech směrech, výborné odhlučnění, jízda jako na létajícím koberci, to všechno Citroën C5 nabízí těm, kdo se nezaleknou zlidovělých zvěstí o nespolehlivosti francouzských aut.
Jak bylo řečeno, silnou stránkou Citroënu C5 je výjimečný jízdní komfort plynoucí z použití hydropneumatického odpružení označovaného jako Hydractive. Díky němu je posádka dokonale izolována od téměř jakýchkoli nerovností na povrchu vozovky. Právě atypický systém odpružení je však tím, co řadu lidí při výběru ojetiny od C5 odradí. Přitom se však jedná o léty prověřené a dostatečně spolehlivé řešení. Nakonec i sám výrobce poskytoval na systém odpružení záruku 5 let nebo 200 tis. km. Obvykle jedinou věcí, která se řeší, je výměna pružicích elementů („koulí“) po ujetí zhruba 200 tis. km. Opotřebení se projevuje výrazným ztvrdnutím podvozku. Výměna koulí na celém autě nestojí o moc více než běžné tlumiče u jiných vozů. Navíc C5 si už na rozdíl od svých předchůdců přes noc nelehne „na břicho“ vlivem úniku tlaku z pružicícho systému, jelikož je vybavena hydraulickými zámky, které udrží stálou světlou výšku vozu, čímž jistě způsobí hluboké zklamání všem škodolibým a věci neznalým sousedům.
Příjemným a praktickým zpestřením je možnost zvednout podvozek do terénní polohy, kdy světlá výška dosáhne až 250 mm, což je hodnota přinejmenším srovnatelná s většinou vozů kategorie SUV. Rychlost jízdy je ale v tomto případě omezená na 10 km/h. Překonávání rozsáhlejších terénních nerovností je samozřejmě omezeno pohonem pouze předních kol. Zajímavou vychytávkou u verze combi je možnost dočasně snížit výšku zadní části auta pomocí tlačítka umístěného v kufru, což přijde vhod při nakládání těžších a objemnějších předmětů.
V roce 2005 přišla na trh modernizovaná verze, která se od staršího provedení na první pohled liší především jiným tvarem předních i zadních světlometů. Vůz byl osazen motorem 1.6 HDI, který našel uplatnění kromě Citroënů a Peugeotů i ve vozech značky Ford a Volvo. Tato motorizace je ve vozech po faceliftu jednoznačně nejrozšířenější. Není divu – pro C5 se tento motor jeví jako optimální volba. Pro klidnou jízdu nabízí dostatečnou dynamiku, je relativně tichý a spotřeba se dá i ve městě udržet pod 6 litry. Výhodou je dlouhý interval výměny rozvodového řemene, který činí 240 tis. km, nicméně při vyšším zatížení (jízdy po městě, časté krátké trasy) výrobce doporučuje výměnu provést už po 160 tis. km.
Jednoznačně nejvíce žádanou variantou je combi s dieselovým motorem. Citroën C5 láká zákazníky především kvůli relativně nízké tržní ceně, která je vždy nižší než v případě stejně starých, srovnatelně velkých a podobně vybavených modelů německé produkce.

Citroen C5

Další vozy


Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací