OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Chevrolet (Daewoo) Matiz (1999–2005)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Nízké ceny, Přehledná karoserie, Skvělá manévrovatelnost, Dobrý vnitřní prostor , Úsporné motory, Levný provoz

O vozidle

Jako Chevrolet se miniaturní model Matiz na našem trhu prodával velmi krátce, v době, kdy docházelo k přejmenování korejské automobilky Daewoo na globální značku Chevrolet. Auta vyrobená pod označením Chevrolet Matiz tak nejsou ničím jiným než posledními kusy první generace malého a oblíbeného Daewoo Matiz, které se u nás prodávalo od roku 1999. V roce 2005 pak s příchodem nové generace změnil Chevrolet pojmenování a miniauto se od té doby jmenuje Spark. Malý Matiz si zákazníky získal především svou nízkou cenou, v době jeho aktivní služby šlo o jeden z vůbec nejlevnějších vozů na našem trhu. O to více možná překvapí, že ceny dnes nejsou na samotném dně, některé i dražší soudobé vozy lze pořídit za shodné částky. Jenže Matiz je i dnes ceněn pro své malé rozměry, snadnou manévrovatelnost, a především velmi jednoduchou a na údržbu nenáročnou techniku. Dodnes se také docela zamlouvá jeho design, který měl svůj původ u designérského studia Giugiaro. Tvář vozu se mírně změnila po modernizaci, ke které došlo v roce 2000. Právě pozdější inovovaná auta můžeme najít i pod značkou Chevrolet.
 
Interiér Matizu je dost specifický. Levné zaměření vozu je na něm ihned poznat, materiály jsou obyčejné a zpracování si chválu nevyslouží. V úzké karoserii také není mnoho místa v oblasti ramen, na druhou stranu nad hlavou je místa docela dost a i v oblasti kolen je situace snesitelná. Konstrukčně velmi jednoduché auto také jednoduše jezdí, úzká karoserie znamená pramalou stabilitu a zatáčky nejsou zrovna milovanou disciplínou Matizu. Špatná je většinou také výbava auta, Matiz byl kupován často v těch nejlevnějších provedeních a veškerá komfortní i bezpečnostní výbava byla k dispozici pouze za příplatek. 
 
Motory mohou být pod kapotou Matizu dva. Dlouho se ovšem dodával pouze menší tříválec 0,8 litru s výkonem slušných 38 kW. Na malinké a lehké auto je to vcelku dostatečná porce, byť výlety mimo městské prostředí by měly být spíše občasnou záležitostí. Výjimečně se lze setkat i s výrazně kultivovanějším litrovým čtyřválcem o solidním výkonu 48 kW, který byl alternativou v posledních letech výroby. 

Výbava

Výbava Matizu je opravdu minimální. Absenci bezpečnostních prvků jsme již zmiňovali, ani ty komfortní tu nenašly své místo. Byly totiž k dispozici za příplatek a vzhledem k cílové skupině vozu si je pořizoval málokdo. Nečekejte tedy elektrickou výbavu ani klimatizaci. 

Design

Daewoo Matiz a Chevrolet Matiz jsou designově vcelku jednoduchá auta. Vzhled vozu je i přes spíše účelnou snahu využít maximálně obestavěný prostor ovšem dodnes velmi sympatický a patří k jednoznačným kladům auta. 

Spotřeba

V Matizu se můžeme setkat s tříválcovým agregátem 0,8 litru a s litrovým čtyřválcem. Oba motory mají na lehoučké auto dostatečný výkon a odmění se příznivou spotřebou paliva, která ani při největších nárocích nestoupá přes 6 litrů na 100 kilometrů. 

Jízdní vlastnosti

Skvělá obratnost, přehledná karoserie a snadné parkování jsou přednosti Matizu, ovšem jízdní vlastnosti jsou výrazně horší záležitostí. Stabilita úzké karoserie s relativně měkkým podvozkem je doslova minimální, náhlé změny směru Matiz nemá vůbec rád. V městském provozu tak auto bohatě stačí, při výletech mimo město je ovšem na místě obezřetná jízda. 

Bezpečnost

Bezpečnostní výbava Matizu je v podstatě nulová. Matiz se totiž prodával převážně v základních provedeních, která nemají ani airbagy. Vzhledem k maličké karoserii tu nejsou deformační zóny, které by dovedly náraz rozumně ztlumit. V roce 2005 sice Chevrolet Matiz v posledním provedení první generace dostal v nárazových testech Euro NCAP tři hvězdičky (a jedna byla škrtnuta), jenže to šlo o vůz se vzácně dobrou bezpečnostní výbavou (dvojice airbagů nechyběla). 

Praktičnost

Ačkoli je Matiz opravdu uzoučký, vůz je homologován jako pětimístný. Na zadní sedadla se však trojice cestujících složí jen s největším sebezapřením. Podobné je to s užitečnou hmotností, která je i se slabším motorem okolo pěti set kilogramů, to si pak motor hodně „mákne“. Místa je tu dost nad hlavou a i v oblasti kolen je ho celkem dostatek. Zavazadlový prostor má spíše symbolický objem 145 litrů. 

Komfort

Od miniaturního Daewoo nebo Chevroletu nelze očekávat ani kdovíjaký jízdní komfort. Podvozek je sice naladěn měkce, ovšem nerovnosti dá i tak posádce pocítit, karoserie neustále na nerovnosti reaguje výraznými pohyby. Odhlučnění motorů je ve městě dobré, mimo něj ovšem hladina hluku výrazně roste. 

Provozní náklady

Laciné a jednoduché auto, jako je Matiz, se musí logicky vyznačovat nízkými provozními náklady. Nízkou spotřebu jsme již probrali, pokračujeme nízkými cenami náhradních dílů a naprosto nenáročnými opravami. Matiz je vcelku průměrně spolehlivý vůz, takže celkové náklady jsou opravdu nízké. 

Chevrolet Matiz



Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací