OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / BMW X5 (1999–2006)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Jízdní komfort, Kvalitní zpracování, Výborný turbodiesel, Výborné jízdní vlastnosti, Odolnost a mechanická spolehlivost

O vozidle

První generace BMW X5 byla odpovědí na rovněž první generaci Mercedesu ML. Spolu s ním můžeme právě toto BMW považovat za původce popularity velkých prémiových SUV. BMW X5 těží z toho, že svým charakterem opravdu dávalo co největší důraz na jízdní projev na silnici, jízda v terénu totiž celkově pro vozy SUV není tou hlavní disciplínou. X5 tak podobně jako soupeři patří maximálně na traktory nepříliš zničenou lesní cestu. Zato na silnici se cítí jako doma a disponuje až nečekaně dobrými jízdními vlastnostmi. Ačkoli se BMW X5 od počátku vyrábí v americké továrně výrobce ve Spartanburgu, auto splňuje veškeré kvalitativní nároky kladené na vozy mnichovské značky. Velmi dobré je tak jak zpracování interiéru, tak celková trvanlivost vozu. Potěší především fakt, že velmi odolný je jízdně skvělý podvozek auta, což dělá z X5 ideální dopravní prostředek pro naše rozbité silnice. Vnitřní prostor pro posádku je dostatečný a cestující se tu budou cítit pohodlně, na druhou stranu v rámci konkurence je nabídka spíše průměrná. Kritiku si zaslouží horizontálně dělené dveře zavazadlového prostoru, které komplikují přístup. O otevřenou spodní část se lze navíc snadno ušpinit.

Ačkoli se X5 první generace vyrábělo od roku 1999, v Evropě se první auta začala prodávat až o rok později. Ani tyto modely ovšem příliš vyhledávané nejsou. Důvod je jednoduchý, v USA se auto prodávalo výhradně se silnými benzinovými motory a nabídka v Evropě vypadala první rok zcela stejně. Teprve od roku 2001 se pod kapotou objevil skvělý turbodiesel 3,0 litru, který jinak velmi vysokou spotřebu auta zkrotil do příznivých mezí. Do roku 2003 měl motor výkon 135 kW, pak po drobném faceliftu došlo k navýšení na 160 kW. Zároveň došlo k několika příznivým technickým změnám. Pohon všech kol už není od roku 2003 permanentní, ale přední kola se připojují až při prokluzu zadních. To šetří palivo. Nová je také automatická převodovka, méně spolehlivou a trochu letargičtější jednotku GM nahradila podstatně lepší převodovka ZF. X5 však lze mít v našich podmínkách i s manuálem, tyto verze ovšem nejsou příliš časté. Pokud vám nevadí vysoké výdaje za benzin, lze X5 nejvýhodněji pořídit s některým ze zážehových motorů. Základem je třílitr se 170 kW, pak už následují jen osmiválce. Ten s objemem 4,4 litru nabídne výkon 210 a po modernizaci 235 kW, provedení 4,6is disponuje 255 kW a 4,8is 265 kW. Oba silnější osmiválce jsou však u nás velmi vzácné.

Výbava

Americký původ X5 znamená, že si BMW nemohlo podle svých tehdejších zvyklostí nechávat připlácet za jinak i vcelku běžné prvky výbavy. X5 je tak docela dobře vybavený automobil, u kterého mohou posádku hýčkat i vcelku luxusní prvky.

Design

BMW X5 je jedno z prvních velkých prémiových SUV a návrh takového auta zvládli designéři mnichovské automobilky vcelku dobře. Jenže vůz vznikal primárně pro americký trh, a tak se některé vzhledové detaily řešily méně, než je obvyklé u aut zaměřených na celkově náročnější evropské řidiče. Na X5 je tak už docela znát jeho věk a například design zadních partií vozu nepatří k příliš povedeným.

Spotřeba

Jediným motorem, se kterým dovede BMW X5 jezdit s rozumnou spotřebou, je třílitrový šestiválcový turbodiesel. Ten ovšem bývá jako ojetina vcelku dražší. Atmosférické zážehové motory, které tvoří většinu palety, jsou naopak velmi neúsporné a provoz X5 s nimi pod kapotou je drahou záležitostí.

Jízdní vlastnosti

BMW X5 se mohlo od počátku chlubit ve své kategorii špičkovými jízdními vlastnostmi. BMW výrazně upřednostnilo chování na silnici, kam také vozy SUV patří. Skvělé jsou brzdy a příjemně přímé je i řízení. Auto se oproti soupeřům méně naklání, a ačkoli je celkově nutné počítat s vyšším těžištěm, jízdní vlastnosti jsou velmi dobré.

Bezpečnost

Za bezpečností velkých SUV nestojí jenom jejich samotná velikost a bohatá bezpečnostní výbava. Z aut této kategorie je také velmi dobrý výhled. BMW X5 tak patří k nadprůměrně bezpečným vozům, v nárazových textech Euro NCAP získala modernizovaná verze nejprve čtyři a posléze i pět hvězdiček. Důvod navýšení skóre je však vcelku malicherný, auto dodatečně dostalo připomínač nezapnutých pásů.

Praktičnost

Co se místa pro posádku týče, není si u X5 nač stěžovat, ve voze se nikdo tísnit nebude. V podstatě to samé platí i pro zavazadlový prostor s objemem 465 litrů. Jenže konkurence umí být výrazně prostornější, i proto je naše hodnocení X5 jen průměrné. Silně nepraktické je také dělené víko kufru, jehož spodní část znesnadňuje přístup k zavazadlům a o kterou se lze ušpinit.

Komfort

I když BMW X5 vyniká nad soupeři jistými a agilními jízdními vlastnostmi, na pohodlí se tu nezapomnělo. Auto tak celkově působí velmi komfortním dojmem a je ideálním vozem na naše rozmlácené cesty.

Provozní náklady

BMW X5 je sice docela spolehlivý a trvanlivý vůz, jenže vzhledem k jeho věku se výdajům za běžné spotřební díly zřejmě nevyhnete. Ceny jsou přitom vyšší a platí to nejen o samotných součástkách, ale i o práci servisů. Největší ránou při provozu X5 je ovšem spotřeba paliva. Jedině turbodiesel dovede držet náklady v rozumných mezích, zážehové verze způsobí v peněžence slušný průvan.

Názor odborníka

Po svém uvedení na trh bylo BMW X5 módním hitem zejména u úspěšných podnikatelů. Nyní, po deseti letech, si její přednosti mohou užívat i ti, kteří původně uvažovali například o pětileté Octavii.

Ceny X5 totiž dnes začínají na velmi lákavých hodnotách. Většinou jde o vozy s benzinovým třílitrem. Ty jsou navíc poměrně často vybaveny manuální převodovkou, což pro typického kupujícího ojetiny představuje asi tu nejméně populární kombinaci. Tyto vozy se základními plochými sedačkami, mnohdy navíc bez koženého čalounění či bez navigace, stojí na okraji zájmu a tomu odpovídají i nízké ceny.
 
Oproti tomu benzinové osmiválce jsou vždy spojeny s automatem a úroveň jejich výbavy je v drtivé většině případů mnohem vyšší. Obavy z vysoké spotřeby jsou přehnané, osmiválec totiž „žere“ stejně jako šestiválec (v praxi okolo 14 litrů), ale jede mnohem lépe a navíc má krásný zvuk. Proto je mezi znalci považován za tajný tip.
 
Ceny oblíbených třílitrových dieselů bývají v průměru zhruba o 50 tisíc výše oproti srovnatelným benzinovým verzím. Diesely jsou k dispozici jak s manuálem, tak i s automatem. Manuál je však z našich zkušeností pro prodejnost dieselové X5 hotovou pohromou. Automat se k jízdnímu projevu dieselu zkrátka hodí mnohem víc. Předfaceliftové naftové „Ikspětky“ však pětirychlostní automat od GM často trápí. Hranice 200 tisíc kilometrů se bez pravidelných výměn oleje (výrobce olejovou náplň označuje jako doživotní) dožije málokdy.
 
Ale ať už svítí na tachometru vyhlédnutého vozu jakkoli optimistická cifra, ostražitost je namístě. U desetiletých naftových ojetin tohoto druhu je totiž potřeba mít na paměti, že prvních 100 tisíc kilometrů najely zpravidla během prvních 3 let. Vozy dovezené ze zahraničí a s udávaným nájezdem hluboko pod 200 tisíc kilometrů a bez doložené servisní historie by proto měly u rozumně uvažujícího zákazníka vzbudit zdravou dávku podezření. Riziko špatné koupě je zde totiž mnohem vyšší než u běžných osobních aut.
 
V dobách své největší slávy patřila X5 mezi nejkradenější vozy v Evropě. Proto není radno podcenit důkladnou prověrku legálního původu, zejména pokud je cena nadprůměrně lákavá a prodávající podprůměrně důvěryhodný.
 
Oproti očekávání lze dnes servisní náklady u tohoto modelu kupodivu udržet v únosných mezích. Většina běžných náhradních dílů se dá koupit v druhovýrobě a na trhu navíc funguje celá řada nezávislých opravců, kteří už mají se staršími BMW dostatek zkušeností, či se na ně přímo specializují.
Pokud to rozpočet dovoluje, vyplatí se porozhlédnout se po faceliftované verzi (výroba od konce roku 2003). Facelift totiž kromě optických retuší přinesl novější verze motorů (3,0d posílil na 160 kW), odolnější šestistupňový automat a modernější automaticky připojitelný pohon všech kol xDrive namísto „stálé čtyřkolky“, což přináší nižší spotřebu.

BMW X5



Nenechte si ujít 4.12. od 14 do 15 hodin Mikulášskou fotbalovou auto-gramiádu s hráči první ligy v Praze a Brně.

×
Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací