OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / BMW X3 (2003–2010)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Velmi dobré jízdní vlastnosti, Spolehlivá mechanika, Velmi povedené motory

O vozidle

BMW X3 je střední SUV prémiové bavorské značky, v době svého příchodu na trh ovšem zastávalo v nabídce automobilky roli nejmenšího modelu pro volný čas. Vzhledem k jeho velikosti se pro X3 první generace hledají mezi prémiovými SUV soupeři trochu hůře, podobně zaměřených vozů totiž mnoho není. Teprve v druhé polovině životní etapy mu vyrostli soupeři jako Audi Q5, Mercedes GLK, Volvo XC60 nebo Mazda CX-7. Menší SUV od BMW přišlo na trh s trochu rozporuplným designem, který není na první pohled příliš líbivý. Situace se výrazně vylepšila po faceliftu, ke kterému došlo v roce 2006.

X3 se může pochlubit dostatkem vnitřního prostoru a velmi jistým podvozkem, který je ovšem naladěn trochu tvrdě. To sice zlepšuje stabilitu a jízdní vlastnosti vozu především na kvalitních silnicích, ovšem na rozbitých cestách tím trpí komfort odpružení. X3 přitom vyloženě sluší velká nízkoprofilová kola, která ovšem komfort ještě trochu zhorší. Na druhou stranu v provedeních s oplastováním a základními ráfky má vůz trochu utilitárnější výraz, což také nemusí být na škodu.

Pod kapotou X3 první generace najdeme čtyř- a šestiválcové motory. Ty, které spalují benzin, jsou méně obvyklé, především proto, že jejich spotřeba je v SUV už vyšší. Základní benzinový čtyřválec se 110 kW (přišel v roce 2005) navíc nemá v relativně těžkém voze mnoho elánu. Šestiválce zastupují motory 2.5i a 3.0i o výkonu 141 a 170 kW, po modernizaci v roce 2006 přišly verze s výkonem 160 a 200 kW. Turbodiesely z počátku zastupovaly také jenom šestiválce, třílitrový motor měl 150 nebo 160 kW. Rok před faceliftem přišel i základní dvoulitrový turbodiesel s výkonem 110 kW, jenž opět postrádá trochu elánu. Po faceliftu se objevil i nejsilnější motor 3.0sd s výkonem 210 kW a čtyřválcový turbodiesel posílil na 130 kW. Jako základní pohonná jednotka byl zaveden model X3 18d se stejným dvoulitrem, jen o výkonu sníženém na 105 kW. To je mimochodem jediné provedení, které nemá pohon všech kol xDrive.

Výbava

Z hlediska výbavy je X3 typickým BMW. Ta základní není nijak chudá, ovšem za celou řadu komfortnějších prvků je potřeba připlácet. U menšího SUV, které nemá plnit roli luxusního kočáru, ovšem většinou zákazníci po těch nejnovějších vymoženostech mnoho netouží, takže lze výbavu považovat za dostatečnou. Navíc na trhu není nouze ani o velmi dobře vybavené vozy. Z pohledu prodejnosti jsou důležité příplatkové sportovní sedačky, pokud možno alespoň částečně čalouněné kůží. Výhodu mají samozřejmě vozy vybavené automatickou převodovkou, xenonovými světlomety či navigačním systémem.

Design

První generace BMW X3 nepatří zrovna mezi nejkrásnější a nejelegantnější modely segmentu SUV, na druhou stranu jí nelze upřít určitý osobitý výraz. Lépe vypadá auto po faceliftu, který přišel v roce 2006. Také platí, že vůz není příliš fotogenický a dojem z něj v reálu je lepší než na fotografiích. Pochvalu si zaslouží pro BMW typický precizní, byť v tomto případě trochu strohý, interiér.

Spotřeba

Pod kapotou BMW X3, alespoň co do počtu nabízených typů, převládají šestiválcové motory. Naštěstí se v praxi setkáme v drtivé většině s turbodiesely, jejichž spotřeba se drží v rozumných mezích. Základní čtyřválce mají sice ještě menší apetit, ale k pohonu relativně velkého auta jim schází dostatek síly, což může výrazně zvedat spotřebu při rychlých přesunech na dlouhé vzdálenosti. 

Jízdní vlastnosti

Výborné jízdní vlastnosti jsou doménou BMW a model X3 nezůstává v tomto ohledu pozadu. Na kvalitních silnicích dovede nabídnout i vcelku sportovní svezení, což je dané tuhým naladěním podvozku, a tudíž i malými náklony v zatáčkách. Na rozbitých cestách ovšem vůz zneklidní a trpí také jízdní komfort.

Bezpečnost

První generace BMW X3 prošla nárazovými testy Euro NCAP až relativně pozdě, v roce 2008, tedy dokonce až dva roky po faceliftu. Získala čtyři hvězdičky z pěti možných, a jelikož se konstrukce vozu při modernizaci nijak zásadně neměnila, mělo by toto skóre platit i pro starší vozy. Ochrana posádky je dobrá i díky velmi solidní bezpečnostní výbavě.

Praktičnost

Kompaktní rozměry X3 se odráží do poněkud stísněnějšího prostoru v interiéru. Rodinným potřebám sice bez problémů vyhoví, pro čtyři dospělé osoby to ale na delších cestách není žádný zázrak. Objem zavazadlového prostoru činí velmi solidních 480 litrů a je navíc dobře využitelný. A to i díky vyklápěcím pátým dveřím a relativně nízko položené nakládací hraně v rovině s podlahou.

Komfort

Tlumení nerovností všeho druhu nepatří zrovna k přednostem podvozku BMW X3. Vůz patří z tohoto hlediska k méně pohodlným ve své třídě. Naštěstí komfort vylepšuje kvalitní provedení interiéru a velmi dobrá sedadla, která poskytují dostatek pohodlí i slušné boční vedení.

Provozní náklady

I přes rozumnou spotřebu vznětových agregátů a dobrou spolehlivost mnichovských vozů je nutné i u BMW X3 přece jenom počítat s trochu vyššími provozními náklady. BMW jsou jednoduše náročnější vozy pro náročnější řidiče a to se odráží i v cenách servisních úkonů a náhradních dílů.

Názor odborníka

V době své největší slávy působila „x trojka“ na zloděje doslova jako magnet, proto by kupující (zejména při koupi od soukromé osoby na inzerát nebo od pochybného malého bazaru) rozhodně neměl podcenit význam prověření legálního původu vyhlédnutého vozu.

Riziko špatné koupě je obecně vyšší také u aut dovezených ze zahraničí, obzvláště pokud je cena nadprůměrně lákavá a prodávající podprůměrně důvěryhodný. Vozů s přetočeným tachometrem je totiž na trhu mnoho. Proto je rozumné obrátit se na prodejce, který u nabízených vozů garantuje skutečný počet najetých kilometrů.
Rozhodně se nevyplácí uspěchat důkladnou předkupní kontrolu vozu v doprovodu zkušeného mechanika. Prověření servisní historie by mělo být samozřejmostí, stejně jako patřičně dlouhá testovací jízda a vyzkoušení funkce pohonu všech kol i veškeré palubní elektroniky. Kontrola vozu na dílenském zvedáku může odhalit různá poškození vzniklá divokou jízdou po nezpevněných cestách.
Vozy zakoupené jako nové v ČR s doloženými servisními záznamy jsou díky transparentní historii samozřejmě ceněné více. Paradoxní je, že bývají většinou oproti těm z dovozu lépe vybavené. Zkrátka když už někdo v Česku na BMW X3 peníze měl, neváhal si připlatit za nadstandardní výbavu.
 
Díky dílům z druhovýroby a řadě nezávislých opravců lze v dnešní době servisovat i vozy prestižních značek v únosných finančních mezích. Zkušenost z našich autocenter ukazuje, že zdaleka nejžádanější motorizací je 3.0d, obzvláště ve spojení s automatem se jedná o docela horké zboží. Exempláře z počátku výroby však trpěly rychlým opotřebením automatické převodovky pocházející z produkce GM (později byla nahrazena kvalitnějším ústrojím od německého výrobce ZF). Slabinou naftových dvoulitrů je většinou horší výbava bez kožených sedaček, navigace či xenonů. Raritou je dvakrát přeplňovaný třílitr označovaný jako 3.0sd, na dálnici totiž vypráší kožich mnohým sporťákům a jeho spotřeba zřídkakdy přesáhne 11 litrů. Z benzinových agregátů je skvělou volbou léty prověřený třílitr, který příjemně překvapí rozumnou spotřebou a potěší krásným zvukem. Opotřebenější exempláře však často trpí zvýšenou spotřebou oleje.

BMW X3

Další vozy


Pozvánka na derby
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací