OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / BMW 5 GT (2009–současnost)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Skvělý cestovní komfort, Velkorysý vnitřní prostor , Dobré jízdní vlastnosti, Úsporné a dynamické motory, Výborná automatická převodovka, Skvělé brzdy

O vozidle

Nejnovější generace BMW řady 5 se v roce 2009 světu představila trochu netradičně. Namísto klasického sedanu a combi totiž výrobce nejprve uvedl na trh doposud nevídané provedení BMW 5 GT. Tato verze opět ukazuje, jak se BMW snaží nacházet nové segmenty a unikat konkurenci. Zatímco mnozí vsadili u vozů dané kategorie na tvarově atraktivní pětidveřová kupé, BMW se vydává trochu jiným směrem. 5 GT sice dostalo splývavou záď s velmi pozvolna klesající linií střechy, namísto přikrčené karoserie je ovšem vůz oproti standardnímu naopak zvýšený. To znamená obrovskou nabídku místa pro pasažéry, 5 GT je uvnitř dokonce daleko prostornější než už tak královsky prostorné SUV řady X5. Cestující vzadu mají pro kolena doslova nadbytek místa, nad hlavou je ho královské množství zase především vpředu. Díky nezvykle zvolené konstrukci má BMW 5 GT pro někoho až neobvyklé proporce, a vnímání tohoto automobilu je tak otázkou vkusu. To ovšem dnes platí pro vícero bavoráků s kontroverzním modelem X6 v čele. Specialitou designu jsou bezrámová okna a velikostí se 5 GT nebezpečně blíží sedmičkovému sedanu, ze kterého ostatně vychází technika podvozku této generace pětkového BMW. Po stránce vzhledu nelze modelu 5 GT vyčítat přílišnou podobnost s menšími modely.
 
Oproti běžnému modelu se trochu změnily jízdní vlastnosti, standardní 5 GT je trochu vláčnější a není tak agilní a zábavná jako klasický později uvedený sedan nebo i combi. Model GT jednoduše klade více důrazu na jízdní komfort a proslulá zábava za volantem tu trochu ustupuje do pozadí. I když ani to nemusí být pravda, s příplatkovým M podvozkem, který je řádně přitvrzený, se totiž GT vrací zpět  k ovladatelnosti a agilitě běžného sedanu (ten je s M podvozkem opět o něco dál). Přitom jízda zůstává v rámci možností stále docela komfortní, rozhodně s tužším podvozkem posádku auto nevyklepe.
 
BMW 5 GT je dodáváno především se silnými motory. Ačkoli se později během výroby stalo základem provedení 520d Gran Turismo s dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 135 kW, typičtěji potkáme velké cestovní BMW se šestiválci. Když zůstaneme u těch vznětových, je na výběr mezi jednotkami 530 d a 535 d s výkonem 190 a 230 kW. Obě poskytují solidní dynamiku jízdy a přitom zachovávají rozumnou spotřebu paliva. Obě jednotky lze také kombinovat s pohonem všech kol xDrive. Benzinové agregáty pak reprezentují třílitrový přeplňovaný šestiválec s výkonem 225 kW v modelu 535 nebo přeplňovaný osmiválec 4,4 litru s výkonem 330 kW. Motory lze opět kombinovat s pohonem všech kol. 

Výbava

BMW si tradičně nechává připlácet za mnoho prvků výbavy, BMW 5 GT je ovšem už od základu vybaveno opravdu velmi dobře. Je to dáno tím, že se dodává standardně s výkonnějšími motory a je celkově posazeno v hierarchii nabídky trochu výše než běžný sedan pětkové řady, výbava je tedy lepší. I tak je ovšem dobré si konkrétní seznam výbavy nabízeného kusu dobře prohlédnout, jednotlivá auta se mohou výrazně lišit. 

Design

Vzhled BMW 5 GT je opravdu neobvyklý, auto se vymyká zavedeným kategoriím. Prakticky jde o vůz na pomezí běžných sedanů a SUV, zvýšená stavba se v tomto případě týká jen karoserie, nikoli podvozku. Mnozí mohou linky 5 GT považovat za elegantní, jiní ovšem za proporčně nevyvážené. 

Spotřeba

BMW 5 GT se dodává především s výkonnějšími motory se šesti válci, základní vznětový čtyřválec není příliš obvyklou pohonnou jednotkou tohoto velkého vozu. Vznětové šestiválce jsou příjemně úsporné, ovšem očekávat od nich nízkou spotřebu čtyřválců z vozů často o dvě třídy menší určitě nelze. Benzinová provedení jsou na tom vůči konkurenci také relativně lépe, absolutní čísla ovšem spořivé řidiče nepotěší. 

Jízdní vlastnosti

Pětkové BMW v provedení GT klade daleko více než kdy jindy důraz na cestovní komfort, špičkové jízdní vlastnosti BMW tak musely trochu ustoupit. Auto na tom určitě není špatně, jen pověstná agilita a ovladatelnost jsou trochu utlumeny. Situaci lze ovšem vylepšit příplatkovým M podvozkem. 

Bezpečnost

Samotné pětkové GT se nikdy proti bariérám v rámci testování Euro NCAP nerozjelo, ovšem konstrukční příbuznost s klasickým sedanem testovaným v roce 2010 dává tušit, že jiné než pětihvězdičkové hodnocení tu nepřipadá v úvahu. Velké cestovní BMW je velmi bezpečným vozem. 

Praktičnost

Netradiční karoserie modelu GT s sebou přináší velké výhody v oblasti praktičnosti. Objem zavazadlového prostoru 440 litrů sice není nijak rekordní, ovšem na rozdíl od sedanu lze po sklopení zadních sedadel vzniklý prostor využít daleko lépe, a to díky rozměrnému výklopnému víku pátých dveří. Ty mají mimochodem stejně nezvyklé dvojité otevírání TwinDoor jako Škoda Superb – lze tak otevřít buď jen víko, nebo i víko se sklem. 

Komfort

BMW 5 GT se soustředí především na špičkový cestovní komfort, který trochu kazí jedině mírně zvýšený aerodynamický hluk kvůli bezrámové konstrukci oken. Jinak je 5 GT ovšem velmi komfortní, pohodlnější než klasický sedan nebo combi. Místa tu má posádka ještě více než v běžných modelech a také ji hýčká o něco bohatší výbava. 

Provozní náklady

U velikého cestovního BMW s vysokou pořizovací cenou je nutné počítat i s vysokými provozními náklady. Spolehlivost techniky a úsporné turbodiesely dovedou náklady držet v rozumných mezích, ovšem při pravidelném servisu nebo případných neplánovaných opravách očekávejte vysoké částky. 



Dne 28. 9. budou všechny naše pobočky otevřeny jako kterýkoliv jiný den. 

×
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací