OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Audi TT (1998–2006)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Atraktivní design, Výkonné motory, Kvalitní zpracování , Rozumná spotřeba paliva, Dobré jízdní vlastnosti, Spolehlivost

O vozidle

První generace Audi TT vzbudila v roce 1998 při svém uvedení na trh opravdu velkou pozornost. Atraktivní malé kupé stálo na běžné a dostupné koncernové technice (podvozek čtvrté generace VW Golf), tu ovšem zabalilo do velmi atraktivního a nadčasového kabátu. Design Petera Schreyera (který později přešel do Kia, aby pozvedl úroveň designu korejských vozů) můžeme do jisté míry označit za futuristický. Jisté je, že Audi TT si s žádným jiným vozem na silnici opravdu nemůžete splést, auto také uvedlo některé designové prvky, které se následně rozšířily napříč nabídkou automobilky. Krátce po uvedení kupé se objevil i neméně lákavý kabriolet, spolu s ním pak dostalo kupé i malou úpravu. Na zakulacené zádi se objevil malý, ale opticky rušivý spoiler. Ten tu Audi přidalo po vlně kritiky, která se snesla na občas záludné chování auta. Znenadání se totiž TT mohla odlehčit záď, což mohlo být pro nezkušené řidiče nebezpečné. Spoiler výrobce domontoval i na již vyrobená a prodaná auta v rámci svolávací akce, a tak by neměl ani na nejstarších vozech chybět.
 
Po úpravě už lze jízdní vlastnosti označit za nezáludné a naopak velmi zdařilé. TT se ochotně vrhá do zatáček a meze přilnavosti leží opravdu daleko. Platí to obzvlášť pro verze s pohonem všech kol, který se dodával u základních motorů za příplatek. Základní verze tedy mají poháněnu jenom přední nápravu, což vyloženě sportovní projev auta trochu krotí. Pochvalu zaslouží i kvalitně provedený a esteticky lákavý interiér. V něm překvapí dvojice zadních sedadel, u malých kupé nezvyklý jev. Jenže sedadla jsou opravdu jen nouzová, vejdou se sem jenom děti, dospělí cestující tu snad přežijí nějakou kratší cestu.
 

Pod kapotou první generace Audi TT najdeme výhradně benzinové agregáty. Od počátku se nejprve TT dodávalo s dvojí variantou přeplňovaného dvacetiventilového čtyřválce 1,8. Základní verze s výkonem 132 kW umí s autem slušně cvičit, na výběr je provedení s pohonem předních, nebo všech kol. Silnější varianta se 165 kW má pak standardně poháněna všechna kola. V roce 2001 se objevil také základní motor 1,8 Turbo s výkonem 110 kW, který lze považovat za pohodovou jednotku třeba pro kabriolet. K dispozici byl také šestiválec 3,2 litru s výkonem 184 kW, ten ovšem nadměrně zatěžuje přední nápravu. To trochu narušuje jízdní vlastnosti a také má vliv na trvanlivost nápravy. 

Výbava

Výbava Audi TT z dnešního hlediska příliš nepřekvapí, ve své době ovšem rozhodně byla tím nejlepším, co šlo v případě techniky kompaktních modelů získat. Klimatizace, airbagy, kožená sedadla i jejich vyhřívání tak nejsou u TT ničím neobvyklým. 

Design

Audi TT první generace bylo ve své době hodně neotřelým vozem a ani dnes si jej na silnici s ničím nespletete. Oblé tvary jsou velmi originální a snad i trochu futuristické, byť dnes už možná malinko okoukané. I tak je první TT z pera Petera Schreyera dodnes opravdu atraktivním a originálním vozem, který možná opět získává své kouzlo. 

Spotřeba

Na rozdíl od mnoha pravověrných sporťáků se může Audi TT pochlubit i rozumnou spotřebou paliva. Především obě slabší provedení přeplňované osmnáctistovky se dovedou v apetitu překvapivě krotit, silnější provedení je už ovšem žíznivější. Šestiválec má pak vysokou spotřebu. 

Jízdní vlastnosti

Jízdní vlastnosti Audi TT jsou velmi dobré, byť k jistotě jim musel pomoci dodatečně přidaný spojler v zadní části vozu. Auto je velmi agilní, a především u verzí s pohonem všech kol je přilnavost a trakce opravdu perfektní. Na druhou stranu klasické sporťáky s pohonem zadních kol dovedou být přece jen zábavnější. 

Bezpečnost

Audi TT se může pochlubit i slušnou úrovní ochrany posádky. V roce 2003 se nárazovým testům Euro NCAP podrobilo provedení kabriolet a odvezlo si více než slušné hodnocení čtyř hvězdiček z pěti možných. To svědčí o velké tuhosti karoserie, a kupé tak posádku ochrání ještě o něco lépe. 

Praktičnost

Sportovní automobily nebývají příliš praktické, takže u Audi TT překvapí už jenom přítomnost zadní řady sedadel. Ta je o všem spíše nouzová, usadí se sem jenom malí cestující. Zavazadlový prostor má v základu slušný objem 270 litrů, ovšem u verzí s pohonem všech kol je nutné počítat jen s 220 litry. 

Komfort

Audi TT je především sportovně zaměřený vůz, a proto tlumení nerovností není tak důležité jako jízdní vlastnosti. Oproti soupeřům ovšem dovede být TT docela komfortní a posádka se může těšit také z kvalitně provedeného interiéru. 

Provozní náklady

Audi TT používá vcelku běžnou velkosériovou techniku, což usnadňuje jak samotné servisní úkony, tak shánění náhradních dílů. Na druhou stranu díly, které jsou pro tento vůz specifické, budou vždy trochu dražší. Mezi podobně koncipovanými sporťáky ovšem TT patří k provozně méně náročným vozům. 



Nenechte si ujít 4.12. od 14 do 15 hodin Mikulášskou fotbalovou auto-gramiádu s hráči první ligy v Praze a Brně.

×
Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací