OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Audi A5 (2007–současnost)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Atraktivní design , Špičkové jízdní vlastnosti, Špičkový interiér , Dobrý vnitřní prostor , Bohatá nabídka provedení a motorů, Špičkový pohon všech kol

O vozidle

V roce 2007 představilo Audi model A5 coby velké cestovní kupé. Dostalo techniku nadcházející generace sedanu A4, ovšem podstatně dynamičtější design. Vzhledově velmi atraktivní vůz se přitom může pochlubit i prostorným interiérem, jen vzadu už nezbývá kvůli svažující se střeše příliš mnoho místa na hlavu a vyšší cestující se tu mohou tísnit. V roce 2009 následoval od kupé odvozený kabriolet a koncem téhož roku se objevila varianta A5 Sportback, což je dle Audi pětidveřové kupé. Ve skutečnosti je to vlastně velký liftback, který svou praktičností stojí někde mezi sedanem A4 a combi téže řady. Ovšem opět s tím, že vzadu je méně místa nad hlavou. Toto provedení je na trhu zdaleka neoblíbenější. V roce 2011 pak prodělaly všechny verze facelift, který přinesl především nový, agresivnější tvar světlometů a velké čelní masky.
 
Jakožto trochu prémiovější provedení modelu A4 se může A5 pochlubit ještě lepšími jízdními vlastnostmi, a především podstatně lépe vyladěným řízením. To platí jak pro sportback, tak pro kupé i kabriolet. Jízda s A5 je opravdu zábavná a dynamická. V interiéru si mohou majitelé užívat nejen skvělé estetiky a dobré ergonomie (až na některé ovládací prvky), ale také mnohdy velmi luxusních materiálů a celkově pochopitelně špičkového zpracování. Interiéry současných Audi patří k tomu nejlepšímu na trhu a A5 to jen potvrzuje. Ovšem za řadu lákavých prvků je potřeba hodně připlácet, takže u ojetých vozů je dobré prozkoumat jejich konkrétní provedení a výbavu. Mezi jednotlivými auty mohou totiž být velké rozdíly, které mohou (avšak nemusejí) znamenat i na první pohled nepříliš pochopitelné rozdíly v cenách zdánlivě stejných vozů. Příplatky totiž úplně bez problémů mohly původní cenu auta zdvihnout klidně o třetinu a to se částečně, i když ne tolik, projeví i u ojetých exemplářů.
 
Z hlediska motorů se mohou zákazníci těšit na opravdu širokou paletu jak benzinových, tak dieselových jednotek. Ty vznětové jsou ovšem jednoznačně populárnější. Byť totiž těžší diesely mírně krotí agilní jízdní projev auta, stále nabízejí skvělé dynamické svezení a přitom mají velmi dobrou spotřebu paliva. Do kupé se z počátku z dieselů montovaly pouze šestiválce – už ten s objemem 2,7 litru a výkonem 140 kW není žádný lenoch. Skvělý je ovšem především třílitrový motor, jehož původní výkon byl 176 kW. V modernizovaných provedeních pak hraje třílitr prim, je k dispozici v provedeních s výkonem 150 a 180 kW. S nástupem Sportbacku se pod kapotu dostal i dvoulitrový čtyřválec TDI, původně se 125 a nově se 130 kW. Paleta zážehových motorů je trochu ve stínu těch vznětových. V kupé se nejprve objevily agregáty 2,0 TFSI s výkonem 132 a 155 kW a šestiválec 3,2 FSI se 195 kW. Slabší čtyřválec byl později nahrazen jednotkou 1,8 TFSI se 125 kW a zůstala jen jeho silnější verze, v kupé posílená na 165 kW. Šestiválec byl nahrazen agregátem 3,0 TFSI s přeplňováním a výkonem 200 kW. Samostatnou kapitolou jsou sportovní provedení S5 a RS5. Typ S5 se nejprve nabízel jen jako kupé a kabriolet s osmiválcem 4,2 litru a výkonem 260 kW. Po modernizaci se toto provedení rozšířilo i na Sportback a namísto osmiválce je tu kompresorový šestiválec s výkonem 245 kW. Špičkové RS5 je pak nadále vyhrazeno jen menšímu kupé a kabrioletu. Nadále má ohromující osmiválec s objemem 4,2 litru, tentokrát vyladěný na úžasných 331 kW. Většina modelů A5 má pohon všech kol Quattro, pouze úplně základní benzinový motor se s ním nedodával a u čtyřválců jde vždy o volitelnou záležitost. Šestiválce jej většinou mají, byť motory TDI jej opět mít nemusejí. 

Výbava

Německé prémiové automobilky to u svých modelů nepřehánějí s příliš bohatou základní výbavou a od zákazníků si nechají za celou řadu prvků připlatit. Na trhu ojetých vozů ovšem většinou najdeme lépe vybavené modely. Vzhledem k šířce příplatkové výbavy je ale dobré konkrétní seznam jednotlivých prvků důkladně zkontrolovat. 

Design

Audi A5 je elegantní a agresivní vůz s velmi výraznou maskou chladiče. Je to typické Audi, z běžných modelů ovšem to s nejdynamičtějším projevem. Špičkově působí také interiér, který používá kvalitní materiály a po estetické stránce patří k tomu nejlepšímu v současné produkci. 

Spotřeba

U většího Audi nebude drtivá většina zájemců hnidopišsky řešit spotřebu paliva. Ovšem u turbodieselů se dá spolehnout na to, že bude spotřeba zůstávat příjemně nízko, platí to i pro velmi silné šestiválce. Benzinové motory jsou podstatně žíznivější, jak se dá očekávat. 

Jízdní vlastnosti

Audi A5 patří z hlediska jízdních vlastností k tomu nejlepšímu v segmentu střední třídy. Kupé, ale i delší Sportback těží z nové konstrukce s motorem posunutým co nejvíce za přední nápravu. Auto je tak vyváženější a méně náchylné k nedotáčivosti. Pochvalu zaslouží také skvělé, přesné řízení s dobrou zpětnou vazbou. 

Bezpečnost

Bariérovými nárazovými testy organizace Euro NCAP nikdy Audi A5 neprošlo. Ovšem dle konstrukčního základu společného s modelem A4 můžeme usuzovat, že jiné než pětihvězdičkové skóre by pro tento vůz snad ani nebylo možné. Bohatá bezpečnostní výbava je samozřejmostí a robustní konstrukce vozu i další prvky jako třeba pohon všech kol přispívají k celkově vynikající úrovni bezpečí. 

Praktičnost

Na první pohled se nemusí Audi A5 zdát jako příliš praktický vůz. Jistě, kupé nebo kabriolet si kvůli praktičnosti ani nikdo nekupuje. Jenže A5 dovede překvapit. I do kupé se dozadu cestující pohodlně usadí, jen budou mít méně místa nad hlavou. To platí rovněž pro Sportback, který překvapí praktickými pátými dveřmi zavazadlového prostoru. Pro bagáž je tu překvapivě hodně místa, konkrétně 480 litrů. Kupé pojme také velmi solidních 455 litrů nákladu. 

Komfort

Ačkoli dává A5 svým vzhledem najevo především sportovní ambice, pochvalu zaslouží i skvělý jízdní komfort. Ten je opět umožněn lepším rozložením hmotnosti auta díky nové konstrukci. I vozy se sportovním podvozkem tak překvapivě zvládají tlumení nerovností velmi dobře. Posádka je pak v pohodlných sedadlech hýčkána celou řadou komfortních prvků výbavy. 

Provozní náklady

U vozů značky Audi je pochopitelně nutné počítat s vyššími provozními náklady, a to i přesto, že jsou vozy spolehlivé. I motory jsou v rámci kategorie úsporné, ovšem proti běžnějším vozům je pochopitelně spotřeba vyšší. A vysoké jsou ceny náhradních dílů i servisních úkonů. 

Audi A5



Nenechte si ujít 4.12. od 14 do 15 hodin Mikulášskou fotbalovou auto-gramiádu s hráči první ligy v Praze a Brně.

×
Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací