OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Audi A4 (2005–2008)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Výtečné jízdní vlastnosti, Prémiová image, Bohatá nabídka provedení a motorů, Špičkový pohon všech kol, Nízká spotřeba vznětových motorů

O vozidle

Audi A4 druhé generace se vyrábělo ve dvou vzhledově výrazně odlišných provedeních, která někdy mohou být považována za dvě generace. Technicky jsou však vozy prakticky identické. První provedení s interním označením B6 (typ 8E) se objevilo v roce 2001 a bylo vyráběno do roku 2005, kdy pak bylo nahrazeno modernizovaným provedením B7 (nadále typ 8E). To dostalo především zcela novou masku chladiče, která sahá od kapoty až ke spodnímu okraji nárazníku a je dnes vlastně typickým znakem všech vozů se čtyřmi propojenými kruhy ve znaku. To znamená, že i po boku mladších modelů Audi vypadá modernizovaná A4 druhé generace stále velmi aktuálně. Nová maska dodává vozu celkově dramatičtější vzhled a je výrazným odklonem od vyloženě konzervativního vzhledu, který byl pro A4 až do modernizace v roce 2005 typický. Jinak pro inovovanou druhou generaci platí téměř to samé jako pro model před faceliftem. Tedy je to elegantní prémiový automobil s pouze průměrnou nabídkou prostoru, vynikajícími jízdními vlastnostmi a velmi širokou nabídkou verzí.

Nabídka karosářských verzí zůstala shodná (sedan, combi, kabriolet), velké změny se však odehrály pod kapotou. Motorová paleta byla výrazně obměněna a inovována, premiérově se zde objevují agregáty FSI s přímým vstřikem paliva. Základem však zůstala klasická šestnáctistovka, která je na A4 příliš slabá. Podobně charakteru auta příliš nesedí atmosférický dvoulitr. Opět tu najdeme i oblíbený dvacetiventilový motor 1,8 Turbo, který byl později nahrazen podobným motorem TFSI s šestnácti ventily. Silnější motory pak zastupuje přeplňovaný dvoulitr TFSI s výkonem 147 nebo 162 kW, za pozornost stojí, že rozdíl v dynamice obou motorů je prakticky minimální. Nejvýkonnější běžnou motorizací se pak stal šestiválec 3,2 FSI se 188 kW. V roce 2005 ovšem přišla na trh lahůdka, nejostřejší provedení RS4, jehož vysokootáčkový osmiválcový motor 4,2 FSI byl vyladěn na výkon 309 kW. V prodeji zůstalo i provedení S4 s výkonem 253 kW.

Změny se dotkly také palety vznětových motorů. Základem zůstává 1,9 TDI se 75 kW, požadavek na jakýkoli vyšší výkon ovšem znamená přítomnost trochu méně spolehlivého 2,0 TDI. Ten je k dispozici ve variantách s výkonem 103 a 125 kW. Šestiválec 2,5 TDI zůstal u prostředního výkonového provedení 120 kW, silnější pak je motor 2,7 TDI, který nabízí 132 kW. Na špičku nabídky dieselů se zařadil třílitrový šestiválec ve verzích s výkonem 150 a 171 kW, který přináší velmi dobrou dynamiku, ovšem ve spotřebě paliva zrovna neexceluje.

Výbava

Prémiový automobil neznamená automaticky výbornou výbavu, výrobci si rádi nechávají za lepší provedení a prvky připlácet nemalé sumy. Při hledání ojetin to ovšem nehraje příliš roli. Chudší verze A4 nejsou příliš běžné a ceny lépe vybavených modelů nejsou o mnoho vyšší, takže je rozhodně lepší hledat právě takové kousky.

Design

U faceliftované verze druhé generace Audi A4 došlo k výraznějšímu obratu celkového vzhledu auta. Zajímavostí je, že za tuto změnu charakteru může vlastně jenom výrazná úprava přední partie, konkrétně masky chladiče. A4 od roku 2005 ctí nový designový směr Audi s mohutnou a vysokou maskou, což znamená, že tento ojetý vůz opticky stále zapadá do aktuální modelové nabídky.

Spotřeba

Základní 1,9 TDI je nejen nejúspornější motor v A4, je však také oblíbenou a spolehlivou volbou. Nízkou spotřebu mají i dvoulitry TDI, šestiválcové motory však už mají v porovnání s konkurencí nároky na palivo mírně vyšší. Naopak benzinové přeplňované motory TFSI dovedou být úspornější než soupeři.

Jízdní vlastnosti

Audi A4 je jistotou v oblasti jízdních vlastností, kdo se navíc například často vydává do hor nebo jinam na zasněžené cesty, ocení bohatou nabídku verzí s pohonem všech kol. Celkově platí, že A4 skvěle drží stopu a dovede být dostatečně agilní i v zatáčkách, byť v této oblasti se nemůže rovnat úhlavnímu konkurentovi, trojkovému BMW.

Bezpečnost

Pro Audi A4 platí z roku 2001 čtyřhvězdičkový výsledek z nárazových testů Euro NCAP. Inovovaná verze crash-testy znovu neprocházela, jelikož nedošlo u vozu ke konstrukčním změnám. Hodnocení je tedy platné i pro modely vyráběné od roku 2005. Prémiový charakter vozu se pozitivně podepisuje na podstatně širší bezpečnostní výbavě, než bylo v dané době obvyklé. K bezpečnosti přispívají pozitivní měrou i jisté jízdní vlastnosti především verzí s pohonem všech kol.

Praktičnost

Je to možná trochu zvláštní rys, ale starší vozy prémiového segmentu střední třídy příliš neoplývají nabídkou prostoru pro posádku i zavazadla. Prostornost interiéru A4 je tak pouze průměrná a zavazadlový prostor rozhodně chalupáře neosloví. Většina majitelů však se 460 litry u sedanu nebo 440 litry u combi dovede žít bez problémů.

Komfort

Zatímco konkurence od BMW je orientována především na špičkové jízdní vlastnosti, Audi A4 je spíše komfortnějším vozem, ovšem zase ne tolik jako u céčkového Mercedesu. Celkově je A4 pohodlný vůz, který ovšem poskytuje jen průměrný prostor pro posádku.

Provozní náklady

U Audi nepřekvapí vyšší náklady na servis a náhradní díly, u prémiové značky je potřeba s takovým faktem počítat. Příznivé naopak mohou být náklady na palivo u vznětových provedení a ani u všech dílů vzhledem k jejich koncernovému původu nemusejí být ceny přehnaně vysoké.

Audi A4

Další vozy


Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací