OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Audi A4 (2001–2005)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Výtečné jízdní vlastnosti, Prémiová image, Bohatá nabídka provedení a motorů, Špičkový pohon všech kol, Nízká spotřeba vznětových motorů, Dobrá dostupnost náhradních dílů i servisu

O vozidle

Audi A4 druhé generace se vyrábělo ve dvou vzhledově výrazně odlišných provedeních, která někdy mohou být považována za dvě generace. Technicky jsou však vozy prakticky identické. První provedení s interním označením B6 (typ 8E) se objevilo v roce 2001 a bylo vyráběno do roku 2005, kdy pak bylo nahrazeno modernizovaným provedením. Starší model A4 má oblý konzervativní design s ještě klasickou maskou chladiče, která nezasahuje do nárazníku. Celkově elegantní automobil je tak dobrou volbou pro ty, kdo hledají konzervativně vypadající vůz prémiového segmentu střední třídy.

Charakteristické je A4 především velmi širokou nabídkou jednotlivých provedení a motorizací. K sedanu a combi se v průběhu života modelu přidal i kabriolet (typ 8H), na výběr jsou verze s pohonem předních nebo všech kol a nabídka pohonných jednotek je podobně bohatá jako výběr převodovek. Kdo si kupuje A4, musí však počítat spíše s průměrnou nabídkou místa v jinak velmi zdařilém a kvalitním interiéru a také s celkově větším zájmem nenechavců o tento vůz.

Z motorů jsou klasikou vznětová provedení 1,9 TDI ve spektru výkonů od 74 po 96 kW. Ta jsou známá svým úsporným provozem, po letech používání a s vysokým nájezdem je ovšem potřeba dát si u nich pozor na stav turbodmychadla. Jinak jde o velice spolehlivé pohonné jednotky. Silnější šestiválec 2,5 TDI se nabízel ve třech stupních výkonu od 114 po 132 kW a je poměrně úsporný, ovšem především silnější verze trpí výrazným turboefektem a na šestiválec nejsou příliš kultivované. Z benzinových motorů je lepší vynechat základní šestnáctistovku, která je příliš slabá. Klidnému provozu však vyhoví a nehrozí u ní žádné vážné poruchy. Velmi spolehlivý je i benzinový dvoulitr s 96 kW, leckoho ale možná odradí desetilitrová spotřeba. Ideální volbou je přeplňovaná osmnáctistovka, kterou pod kapotou najdeme celkem ve třech provedeních od 110 po 140 kW. I u ní je potřeba dávat pozor na stav turbodmychadla, jinak jde o spolehlivý motor s dobrým výkonem a přijatelnou spotřebou. Zážehové šestiválce zastupují motory 2,4 a 3,0 litru. Zatímco menší provedení nemá příliš mnoho výkonu, třílitr se 162 kW už dovede s A4 hodně slušně cvičit. Volbou fajnšmekrů, která ovšem není na trhu ojetin příliš běžná, je sportovní provedení S4 s vynikajícím osmiválcem 4,2 litru o výkonu 253 kW. Toto provedení představuje jednu z mála možností, jak získat osmiválcový motor pod kapotou vozu střední třídy.

Výbava

Prémiový automobil neznamená automaticky výbornou výbavu, výrobci si rádi nechávají za lepší provedení a prvky připlácet nemalé sumy. Při hledání ojetin to ovšem nehraje příliš roli. Chudší verze A4 nejsou příliš běžné a ceny lépe vybavených modelů nejsou o mnoho vyšší, takže je rozhodně lepší hledat právě takové kousky. Na trhu jsou ceněné zejména vozy vybavené xenonovými světlomety nebo třeba příplatkovými sportovními sedadly.

Design

Druhá generace A4 v předfaceliftové verzi patří ke konzervativnějším vozům prémiového segmentu střední třídy. Vzhled vozu je vyvážený a působí solidním dojmem. Je přitom prakticky jedno, kterou karosářskou variantu zákazník zvolí.

Spotřeba

Motory 1,9 TDI, které patří v A4 druhé generace v předfaceliftovém provedení k nejoblíbenějším, jsou proslulé svou úsporností. Příznivou spotřebu mají i šestiválcové vznětové varianty, které nabídnou i podstatně lepší jízdní výkony. U zážehových motorů je to se spotřebou tradičně horší, ale například přeplňovaná 1,8 je známá tím, že krom vysokého výkonu a skvělé spolehlivosti umí být i úsporná.

Jízdní vlastnosti

Audi A4 je jistotou v oblasti jízdních vlastností, kdo se navíc například často vydává do hor nebo jinam na zasněžené cesty, ocení bohatou nabídku verzí s pohonem všech kol. Celkově platí, že A4 skvěle drží stopu a dovede být dostatečně agilní i v zatáčkách, byť v této oblasti se nemůže rovnat úhlavnímu konkurentovi, trojkovému BMW.

Bezpečnost

Pro Audi A4 platí z roku 2001 čtyřhvězdičkový výsledek z nárazových testů Euro NCAP. Prémiový charakter vozu se pozitivně podepisuje na podstatně širší bezpečnostní výbavě, než bylo v dané době obvyklé. K bezpečnosti přispívají pozitivní měrou i jisté jízdní vlastnosti především verzí s pohonem všech kol.

Praktičnost

Je to možná trochu zvláštní rys, ale starší vozy prémiového segmentu střední třídy neoplývají příliš velkou nabídkou prostoru pro posádku i zavazadla. Prostornost interiéru A4 je v rámci daného segmentu průměrná a zavazadlový prostor náročné chalupáře asi neosloví. Většina majitelů však se 460 litry u sedanu nebo 440 litry u combi dovede žít bez problémů.

Komfort

Zatímco konkurence od BMW je orientována především na špičkové jízdní vlastnosti, Audi A4 je spíše komfortnějším vozem, ovšem zase ne tolik jako třeba v případě céčkového Mercedesu. Celkově je A4 pohodlný vůz, který výborně vyhoví i rodinnému využití. Zpracování interiéru je na vynikající úrovni, ani po letech kabina Audi ostudu neudělá.

Provozní náklady

U Audi nepřekvapí vyšší ceny v autorizovaných servisech a některé dražší originální náhradní díly, u prémiové značky je potřeba s takovým faktem počítat. Příznivé naopak mohou být náklady na palivo u vznětových provedení. Náhradní díly se vzhledem k jejich koncernovému původu dají snadno sehnat u značkových i neznačkových prodejců, a ceny proto nemusejí být vždy přehnaně vysoké.

Názor odborníka

Díky cenám klesajícím do lákavých mezí se druhá generace Audi A4 dostává především do hledáčku těch, kteří dosud brázdí silnice třeba za volantem starších Octavií či Passatů. Hlavními lákadly jsou prestiž, hodnotně působící interiér i případný pohon všech kol. Sdílená koncernová technika je léty prověřená v mnoha modelech, a tak každý zájemce o „Á čtyřku“ asi ví, do čeho jde. Pokud jde o motory, je na trhu ojetin největším hitem klasika v podobě 1,9 TDI. Větší vznětový šestiválec si v prodejnosti vede o něco hůře kvůli obavám z vyšší spotřeby a servisních nákladů. Zážehových verzí je na trhu jako šafránu, osvědčenou přeplňovanou osmnáctistovku však lze vřele doporučit. V době své největší slávy bohužel působila „Á čtyřka“ na zloděje jako magnet, a proto by kupující rozhodně neměl podcenit význam prověření legálního původu auta. Vozy zakoupené jako nové v ČR a s doloženými servisními záznamy jsou samozřejmě ceněny výrazně více. Audi A4 si velmi dobře drží svou cenu, při budoucím prodeji proto majitel nebude tratit tolik jako v případě některých konkurenčních modelů.

Audi A4

Další vozy


Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací