OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Audi A3 (2003–2012)

Celkové hodnocení:
Proč koupit
Jízdní komfort, Bohatá nabídka motorů, Výborné zpracování, Dobré jízdní vlastnosti, Úsporné turbodiesely

O vozidle

Audi A3 druhé generace vyráběné od roku 2003 je příspěvkem automobilky do nabité třídy kompaktních vozů. Vzhledem ke značce se mezi nimi řadí k prémiovým produktům, a o zákazníky tak bojuje především s jedničkovým BMW nebo švédským Volvem C30 či italským Alfa Romeo Giulietta. A3 se vyznačuje celkovou solidností, jejímž základem je prověřená koncernová technika a příkladné dílenské zpracování vozu. Nadprůměrná je tak i celková spolehlivost. Design vozu zapadá do rázu automobilky, a nechybí tak rozměrná čelní maska, která je typickým poznávacím znakem vozů značky Audi. Zajímavostí jsou karosářská provedení. A3 se nejprve začala prodávat jako klasický třídveřový hatchback, později přišlo do prodeje pětidveřové provedení Sportback, které je na pomezí mezi hatchbackem a combi. Jeho délka je oproti třídveřovému provedení větší, rozvor náprav zůstává nezměněn. K sehnání je občas i dvoudveřový kabriolet. Technickým základem tu je ve všech případech platforma pátého Volkswagenu Golf.

Tradičně hodně široká je paleta nabízených motorů. Zdaleka ne všechny jsou ovšem pro pohon A3 vhodné. Základem je šestnáctistovka s výkonem 75 kW, což je na zaměření auta trochu málo, na druhou stranu pro řidiče s menším ročním nájezdem postačí a má slušnou spotřebu. Silnější přímovstřiková verze motoru – tedy 1,6 FSI – příliš dobrou volbou není, spotřeba u ní hodně kolísá podle jízdního stylu a motor je hodně citlivý na kvalitu paliva. Spotřeba je častým tématem i u motorů TSI, které se v průběhu života modelu pod kapotu A3 dostaly. Jejich potíže s řetězovým rozvodem jsou dostatečně známy, a tak je při koupi této varianty třeba být velmi ostražitý. Setkáme se tu s verzemi 1,2 TFSI se 77 kW a 1,4 TFSI s 92 kW. Silnější 1,8 TFSI (118 kW) už těmito problémy netrpí, ovšem vyskytují se u něj jiné problémy. Dvoulitr s výkonem 110 kW má zase vyšší spotřebu. Přeplňovaná verze se 147 kW je už opravdu sportovnější, běžným vrcholem může být šestiválec 3,2 litru s výkonem 184 kW. Úplnou špičkou je pak verze S3 s přeplňovaným dvoulitrem vyladěným na 195 kW.

U vznětových motorů je skladba jednodušší a platí, že menší agregáty jsou spolehlivější. Základem byl motor 1,9 TDI se 77 kW, na něj navazuje dvoulitr ve verzích 103 a 125 kW. V průběhu výroby modelu se do A3 začaly namísto devatenáctistovky montovat novější jednotky 1,6 TDI ve verzích 66 a 77 kW.   

Výbava

Audi si často nechává za různé prvky výbavy připlácet, na druhou stranu oproti běžným vozům této třídy bývá A3 nadprůměrně vybaveno. Navíc zákazníci Audi se příplatků nebojí, takže na trhu s ojetými vozy lze najít opravdu velmi dobře vybavené modely.

Design

Audi A3 druhé generace neomylně patří do rodiny vozů z Ingolstadtu. Vzhled je solidní a docela autoritativní zároveň, u A3 je velkou zvláštností dvojice tvarově dost odlišných karosářských provedení. Sportback se snaží být praktičtější, třídveřové provedení více šik.

Spotřeba

Turbodiesely pod kapotami koncernových vozů se tradičně mohou chlubit příznivou spotřebou paliva a nejinak je tomu u Audi A3. Ostatně, i díky tomu patří k oblíbenějším motorizacím. Zážehové motory jsou na tom z hlediska spotřeby trochu hůře, ovšem motory TSI dovedou jezdit příjemně úsporně.

Jízdní vlastnosti

Jízdní projev Audi A3 patří ke špičce třídy. Podvozek pátého Golfu je velmi jistý a dovoluje přesné vedení auta, přitom také zvládá dobře tlumit nerovnosti. Elektromechanický posilovač řízení ovšem příliš bravurní zpětnou vazbu neposkytuje. Pro zájemce jsou k dispozici i verze s pohonem všech kol, nejde ovšem o systém Quattro, Audi tu přebírá klasickou spojku Haldex. Milovníkům ostré jízdy je určena verze S3, která nabídne opravdu nevšední zážitky.

Bezpečnost

Audi A3 je robustní vůz s velmi dobrou bezpečnostní výbavou, a tak je i jeho bezpečnost na velmi dobré úrovni. Nárazové testy vůz absolvoval krátce po svém uvedení v roce 2003 a odnesl si z nich čtyři hvězdičky, což byl tehdy standard.

Praktičnost

Audi A3 si rozhodně neklade za úkol být kdovíjak praktickým automobilem, přesto ale v této oblasti příjemně překvapí. Prostoru na zadních sedadlech není na rozdávání, ale ujde to, zavazadlový prostor má slušný objem 350 litrů u třídveřového provedení a 370 u Sportbacku. Pozor ovšem u modelů s pohonem všech kol, tam je místa bezmála o 70 litrů méně.

Komfort

Podvozek A3 převzatý z Golfu je příkladnou ukázkou skloubení výborných jízdních vlastností a perfektního komfortu odpružení. Naladění je opravdu výborné a A3 v tomto ohledu patří na naprostou špičku své třídy. Posádka si také užije hodnotný interiér, ve kterém většina lidí nebude strádat ani nedostatkem místa.

Provozní náklady

Audi A3 i díky prověřené technice a velmi dobrému zpracování patří k nadprůměrně spolehlivým vozům. Nízká je i spotřeba vznětových motorů a také některých zážehových jednotek, vyšší náklady tak mohou způsobit jenom výdaje za neplánované opravy. I servis je mírně dražší.

Audi A3

Další vozy


Pozvánka na derby
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací