Dnes přicházíme se třetím dílem praktického testu nabíjecích stojanů pro elektromobily na Moravě s ve Slezsku od Radovana Burkoviče. Jak tedy funguje síť nabíječek ve východní části Česka?
Ve Slezsku rychlonabíječku nenajdete. Pouze o prázdninách 2015 testoval
ČEZ v Třinci
mobilní rychlonabíjecí stojan namísto pomalého, ale jen s výkonem 20 kW. 5 z 9 rychlonabíjecích stojanů Moravy najdete přímo v Brně, z toho 4 soukromé.
Z brněnských jsem otestoval jen jeden, další 3 pak mimo Brno. Testovacím vozem byla opět Kia Soul EV s CHAdeMO zásuvkou, použity byly kabely nabíjecích stojanů. Přístup k rychlonabíječkám ČEZ je doposud v rámci testovacího provozu volný, není potřeba čip.
PRE rychlonabíječky na Moravě nemá. Soukromé nabíječky v projektu evmapa.cz jsou přístupné po registraci a vložení kreditu na účet. Některé jsou zdarma, jiné za poplatek 6-10,-Kč/1 kWh.
Název rychlonabíječky (umístění), výkon rychlonabíječky, stav baterie před a po nabíjení, dojezd vozu před a po nabíjení, odebrané množství elektřiny, čas nabíjení, venkovní teplota, poznámky k funkčnosti a umístění:
- ČEZ AAA Auto, Černovická 1183/38, Brno, 327 V 104 A = 34,08 kW (z inzerovaných 50 kW), z 5% na 83%, 23,5 kWh nabito za 38 minut, +3 °C. Po 22 minutách nabito na 54% výkonem 39,1 kW.
Velmi dobře přístupný a viditelný stojan v levé části areálu AAA Auto, 2 vyhrazená místa, lze využít zázemí autobazaru. Dá se k němu rychle dostat sjezdem z D1.
- ČEZ Orchard, Hornopolní ulice, Ostrava-Fifejdy, 342 V 104 A = 35,57 kW (z inzerovaných 50 kW), z 9 % na 80 %, z 9 km na 110 km, 21,4 kWh nabito za 32 minut, +8 °C. Po 11 minutách nabito na 34 %, při 41 % dojezd 51 km, při 50 % 64 km.
Pouze 1 vyhrazené nabíjecí místo v dosahu kabelů, druhý vůz by musel zajet na chodník nebo na trávu. Nedaleko je sídlištní restaurace za lidové ceny nebo dražší ve 4* hotelu Orchard.
- ČEZ Teplárna Vítkovice, Hornopolní ulice, Ostrava-Vítkovice, 343V 104 A = 35,672 kW (z inzerovaných 50 kW), z 12 % na 83 %, 21,4 kWh nabito za 31 minut, +9 °C. Po 7 minutách nabito na 28 % výkonem 37,232 kW, po 13 minutách nabito na 40 % výkonem 37,856 kW, po 31 minutách nabito na 82% výkonem 17,94 kW.
Následně nabíjení znovu zahájeno z 83 % výkonem 391V 58A = 22,678 kW, po 13 minutách ukončil stojan nabíjení na 94 %, nabito 2,9 kWh. Celkem nabito z 15 km dojezdu na 133 km. Už třetí měsíc nefunguje Mennekes zásuvka, vadný jistič.
Dobře přístupný stojan naproti vrátnici areálu, 2 vyhrazená místa označena kužely proti neukázněným řidičům spalovacích vozů, vedle je samoobslužná jídelna, nedaleko restaurace, bistro a cukrárna.
- RAMI CZ s.r.o. Vyškov, Cukrovarská 498/13, dvousystémová rychlonabíječka, kabel CHAdeMO 44kW a kabel Mennekes 43 kW, 10,- Kč/1 kWh, 374 V 109 A = 40,766 kW (z inzerovaných 44 kW), z 53% na 83%, 7,6 kWh nabito za 16 minut, +4 °C.
Následně nabíjení znovu zahájeno z 83 % výkonem 392V 58A = 22,736 kW, po 19 minutách ukončil stojan nabíjení na 94%, nabito 2,7 kWh. °Celkem nabito z 63 km dojezdu na 117 km.
Velmi dobře přístupný stojan na parkovišti vedle budovy Rami CZ naproti oknům Rami Café. 2 vyhrazená místa. V objektu je kavárna. Dá se k němu rychle dostat sjezdem z D1 a kousek okrajem města.
- inChaNet Valašské Meziříčí, Palackého 456/26, dvousystémová rychlonabíječka, kabel CHAdeMO 44kW a kabel Mennekes 43kW, zdarma. 363 V 109 A = 39,567 kW (z inzerovaných 44 kW), ze 42 % na 83 %, 11,9 kWh nabito za 20 minut, z 56 km na 117 km, +3 °C.
Po 18 minutách nabito na 82 % a výkon klesl na 390 V 52 A = 20,28 kW. Následně nabíjení znovu zahájeno z 83 %, ale displej nahlásil °Chybu a nabídnul telefonní číslo na obsluhu.
Po volbě Zrušení nabíjení se povedlo dále nabíjet výkonem 391 V 58A = 22,678 kW. Po 8 minutách nabito na 91% a výkon klesl na 394V 26A = 10,244 kW. Po 10 minutách ukončil stojan nabíjení na 92%, nabito 2,6 kWh.
Celkem nabito z 56 km dojezdu na 129 km. Při dalším testovacím nabíjení nabito z 10 % na 83 %, z 12 km na 110 km za 34 minut 20,4 kWh. Na první pohled trochu nepřístupný stojan, postavený hned za tyčovým plotem vedle vjezdu do areálu firmy Robe.
Podél plotu je parkovací plácek. Pro obsluhu stojanu i podání kabelu je nutno protáhnout ruku plotem. Bylo tím vyřešeno bezpečnější umístění a současně umístění na vlastním pozemku. Nedaleko u kruhového objezdu je restaurace.
Celkové hodnocení sítě pomalých a rychlých nabíjecích stojanů na Moravě a Slezsku je následující. Pro pohyb mezi městy po Moravě a Slezsku je síť řídká a nedostatečná. Vždy musíte jízdu pečlivě plánovat.
Výhodou je, pokud máte elektromobil se silnou palubní nabíječkou a možností rychlonabíjení. Dobré je vozit rychlejší nabíjecí kabely, případně redukce.
Minimálně polovina pomalých stojanů ČEZu by se měla urychleně změnit na rychlonabíječky. To by pohybu mezi městy v rámci „hnízd“ ČEZu hodně pomohlo.
Jde zejména o Třinec, což je páteřní trasa na Slovensko do Žiliny. A Klimkovice, které jsou nedaleko sjezdu z D1 směr Olomouc.
Dále o okresní města jako Havířov a Karviná. K pohybu po D1 by přispěla už dlouho avizovaná nabíječka ČEZu Motorest u Hanky.
Obecně v síti všech poskytovatelů chybí větší města, jako Frýdek-Místek či Opava. Také Ostrava by potřebovala k D1 a výpadovce na Opavu rychlonabíječku v Ostravě-Porubě. Další chybí směrem na Polsko v okolí Bohumína.
Nabíječkami nepolíbeny jsou celé Jeseníky. Stejně tak okolí Olomouce a směr na Pardubice (Mohelnice, Uničov). Bohužel mimo Brno a Vyškov je nepolíbená rychlonabíječkami i jižní Morava.
K přesunu po D1 zoufale chybí Hranice na Moravě, Olomouc, Prostějov a Kroměříž. Směrem na Čechy rychlonabíječka v okolí Humpolce, směrem na Slovensko u Břeclavi.
Pole působnosti pro poskytovatele nabíjení elektromobilů je obrovské. Zarážející jeneaktivita velkých obchodních řetězců, které obvykle stojí na výpadovkách z měst a u dálnic. Případně jejich centralizované rozhodovací procesy v Praze, které rychlostí kopírují kritizované elektro giganty.
Zarážející o to více, že někde to jde komerčně už nyní (viz. zmíněná centra výše), jinde jsou ochotni poskytnout zdarma rozvodné desky se 3 druhy zásuvek na podzemních parkovištích (např. Tabačka Nový Jičín), ale většina musí čekat na rozhodnutí centrály, byť ony rozvodné desky už dávno na parkovištích mají.
Elektromobilisté tak stále spoléhají nejvíce na sebe a aplikace jako je např. Open Charge map openchargemap.org, kam svépomocně doplňují nabíjecí místa sami. Včetně komentářů pro své kolegy.
Celý článek si můžete přečíst také
zde.